Manieren om veilig te collecteren

In de afgelopen tijd veranderde er veel in onze samenleving. Gelukkig is persoonlijk collecteren nog steeds mogelijk, op een veilige manier. Want persoonlijk contact aan de deur is de grootste succesfactor van de collecteweek.

Je kunt erop vertrouwen dat je in september veilig op pad kan gaan. Met aangepaste maatregelen en op 1,5 meter afstand natuurlijk. Want jouw veiligheid én die van de gever staan vanzelfsprekend voorop. We hebben drie manieren bedacht waarop je, ook in coronatijd, veilig kunt collecteren. Ook hebben we een mooie extra toegevoegd: de online collecte via mail, WhatsApp of social media. Welke manier(en) kies jij?

1. Veilig collecteren met de collectebus; met contant geld en de QR-code

Deze persoonlijke manier van collecteren is het meest vertrouwd en zorgt voor de hoogste opbrengst.

• ‚ÄčJe belt aan, zet de collectebus op de grond en doet twee stappen (1,5 meter) naar achteren. Liever niet bukken? Als jij én de gever de armen strekken blijft de afstand voldoende (twee armlengtes).
  • Vraag om een gift. De gever kan contact doneren óf met de mobiele telefoon; door de QR-code te scannen die op de bus en/of het legitimatiebewijs is geplakt.
  • Je bedankt de gever en neemt, zodra de deur dicht is, de collectebus weer mee. Wordt er niet open gedaan? Dan kun je op een later moment opnieuw langs gaan of een donatiekaartje in de brievenbus achterlaten.

2. Veilig collecteren met de collectebus; met alleen de QR-code

• Wil je liever niet met contant geld werken? Dan kun je op pad met de bekende collectebus waarbij je aangeeft dat je alleen een digitale donatie wilt ontvangen.
  • Je belt aan, zet de collectebus op de grond en doet twee stappen (1,5 meter) naar achteren. Liever niet bukken? Als jij én de gever de armen strekken blijft de afstand voldoende (twee armlengtes).
  • Vraag om uitsluitend een digitale gift waarbij de gever betaalt met de mobiele telefoon door de QR-code op de bus te scannen.
  • Je bedankt de gever en neemt, zodra de deur dicht is, de collectebus weer mee. Wordt er niet open gedaan? Dan kunt je op een later moment opnieuw langs gaan of een donatiekaartje in de brievenbus achterlaten.

3. Collecteren zonder aan te bellen

Wil je geen persoonlijk contact aan de deur? Dan kun je een donatiekaart in de brievenbus gooien. De ervaring leert wel dat de op deze manier de opbrengst veel minder is (ca 80%).

• Je gooit de donatiekaart in de brievenbus. De donatiekaartjes kunnen ook worden gebruikt voor bijvoorbeeld appartementencomplexen.

Extra! Online collecteren

Naast de vertrouwde manier van collecteren, kun je je opbrengst online aanvullen. Je ontvangt een sms of e-mail met je persoonlijke QR-code. Deze kun je heel eenvoudig via mail, WhatsApp of social media delen met vrienden, familie, buren, collega’s etc. Zo geef je op een veilige en snelle manier de collecte-opbrengst een extra boost!

• Je kunt zelf zien hoe hoog je persoonlijke opbrengst is en krijgt daar ook berichten over.
  • De opbrengst wordt opgeteld bij het bedrag dat je ophaalt met huis-aan-huis  collecteren.
  • De betaling bij online collecteren is veilig, vertrouwd en anoniem via iDEAL.

Algemene richtlijnen & advies RIVM:

• Collecteer alleen
  • Was je handen voor en na het collecteren
  • Houd altijd 1,5 meter afstand tot anderen
  • Blijf thuis bij verkoudheidsklachten

Vragen over de collecte

Mag collecteren van de overheid?

De 25 collecterende goede doelen van Nederland zijn verenigd in Stichting Collecteplan. Vanuit Stichting Collecteplan is er regelmatig contact met het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Vanuit de overheid geldt op dit moment geen verbod op collecteren, mits aan de regels van het RIVM voldaan wordt, zoals het hanteren van 1,5 meter afstand. Onze drie manieren om veilig te collecteren voldoen daaraan.

Is de Nierstichting de enige die op deze manier collecteert?

De situatie rondom corona vraagt om een andere manier van collecteren. Eén die past binnen de 1,5 meter samenleving. Na zorgvuldig overleg met andere collecterende fondsen zijn we uitgekomen op  drie veilige manieren. Ook de andere fondsen die hun collecte hebben, gaan op vergelijkbare wijze collecteren.

Wat als het coronavirus weer oplaait rond de collecteweek?

De overheid heeft aangekondigd dat de maatregelen, in de aanloop naar 1 september, stap voor stap worden versoepeld. Maar dat kan alleen als het virus onder controle blijft. Als het nodig is kunnen de maatregelen weer worden aangescherpt. We zullen daar dan direct over informeren en de manier van collecteren daarop aanpassen. We zullen er altijd voor zorgen dat de collecte zal voldoen aan de dan geldende corona-richtlijnen.

Gaat de Nierstichting de gevers ook informeren over hoe wij dit jaar langs de deuren gaan?

Elk jaar kondigen we de collecteweek aan via een landelijke campagne. Ook dit jaar zal die er zijn.

De communicatie rondom de organisatie van de collecte is anders dan in voorgaande jaren. Waarom is dat?

Om al deze aanpassingen binnen de drie manieren van collecteren goed toe te passen en uit te leggen, hebben wij iets langer tijd nodig gehad om deze goed te implementeren in het proces en de communicatie daarop aan te passen.

Ik heb een kwetsbare gezondheid of andere omstandigheden waardoor ik niet kan meedoen aan de organisatie van de collecte. Wat nu?

We bieden verschillende mogelijkheden aan om de collecte dit jaar veilig te organiseren. Ziet u desondanks geen mogelijkheid voor uzelf om dit jaar mee te helpen, dan hebben wij daar uiteraard begrip voor.
Graag vernemen wij het zo snel mogelijk van u wat u zichzelf wel en niet ziet doen. Zodat we de mogelijkheden met u kunnen bespreken.

Hoe kunnen collectanten de collectebus schoonmaken?

De collectebus kan eenvoudig worden schoongemaakt met een zachte doek met een gangbaar schoonmaakmiddel dat iedereen thuis voor handen heeft. We adviseren om bij het collecteren vochtige reinigingsdoekjes mee te nemen (babydoekjes zijn hiervoor niet geschikt). Hiermee kan de bus worden schoongemaakt, nadat deze is aangeraakt. Hiervoor kan hetzelfde doekje meerdere malen worden gebruikt, zolang het doekje nog wit en vochtig is.

Als de collectant met de collectebus op pad gaat waarbij hij/zij alleen donaties wil ontvangen die worden gedaan door de QR-code te scannen, maar de gever wil toch contant geld in de bus doen. Wat dan?

Dit is de keuze van de collectant. Als een collectant geen contant geld wil aannemen, dan hoeft dat niet. De gever kan vriendelijk worden geattendeerd op de andere donatiemogelijkheden. Eventueel kan een donatiekaartje worden aangereikt zodat de gever op een later moment een donatie kan doen.

Mogen de donatiekaartjes in alle brievenbussen worden gegooid?

Nee, dat mag niet. De donatiekaart is ongeadresseerd drukwerk en mag daarom niet worden ingegooid bij een nee/ja- of nee/nee-sticker. In Amsterdam gelden andere regels. Daar mag je alléén ingooien als er een ja/ja-sticker hangt.

Mag de collectant met iemand anders samen op pad of een kind meenemen?

We adviseren om dit jaar alleen te collecteren.