Verschillende manieren om te collecteren

De collecte is volop in beweging: nieuwe, digitale mogelijkheden bieden kansen om de collecte op moderne wijze voort te zetten. Waarbij de kenmerken persoonlijk, veilig, éénmalig en anoniem uiteraard blijven. Onderstaand tref je de innovatieve manieren van collecteren aan.

Ben je collectant, dan kun je, in overleg met je coördinator, kiezen op welke manier(en) je zelf wilt collecteren. Je coördinator kan je meer uitleg geven hoe de verschillende manieren werken.

• 100%QR collecteren
  • Traditioneel collecteren met bus en QR
  • Collecteren vanuit je luie stoel met social media

1. Haal meer uit je QR-code: online collecteren

Naast de vertrouwde manier van collecteren, kun je je opbrengst online aanvullen. Je ontvangt een sms of e-mail met je persoonlijke QR-code. Deze kun je heel eenvoudig via mail, WhatsApp of social media delen met vrienden, familie, buren, collega’s etc. Zo geef je op een veilige en snelle manier de collecte-opbrengst een extra boost!

• Je kunt zelf zien hoe hoog je persoonlijke opbrengst is en krijgt daar ook berichten over.
  • De opbrengst wordt opgeteld bij het bedrag dat je ophaalt met huis-aan-huis  collecteren.
  • De betaling bij online collecteren is veilig, vertrouwd en anoniem via iDEAL.

Meer informatie over mobiel collecteren >

2. Veilig collecteren met de collectebus; met contant geld en de QR-code

Deze persoonlijke manier van collecteren is het meest vertrouwd en zorgt voor de hoogste opbrengst.

• Bel aan en vraag om een gift. De gever kan contant doneren óf met de mobiele telefoon; door de QR-code te scannen die op de bus en/of het legitimatiebewijs is geplakt.
  • Waarborg de 1,5 m door de bus met gestrekte arm vast te houden of op de grond te zetten.
  • Bedank de gever. Wordt er niet open gedaan? Ga op een later moment opnieuw langs of laat een donatiekaartje achter in de bus. De donatiekaartjes kunnen ook worden gebruikt voor bijvoorbeeld appartementencomplexen.

Meer informatie over collecteren met de QR-code >

Algemene richtlijnen & advies RIVM:

• Collecteer alleen
  • Was je handen voor en na het collecteren
  • Houd altijd 1,5 meter afstand tot anderen
  • Blijf thuis bij verkoudheidsklachten
Illustratie met informatie over collecteren

Vragen over de collecte

Mag de collectant met iemand anders samen op pad of een kind meenemen?

We adviseren om dit jaar alleen te collecteren.

Mogen de donatiekaartjes in alle brievenbussen worden gegooid?

Nee, dat mag niet. De donatiekaart is ongeadresseerd drukwerk en mag daarom niet worden ingegooid bij een nee/ja- of nee/nee-sticker. In Amsterdam gelden andere regels. Daar mag je alléén ingooien als er een ja/ja-sticker hangt.

Als de collectant alleen online donaties wil ontvangen. Mag dat?

Dit is de keuze van de collectant. Als een collectant geen contant geld wil aannemen, dan hoeft dat niet. De gever kan vriendelijk worden geattendeerd op de andere donatiemogelijkheden. Eventueel kan een donatiekaartje worden aangereikt zodat de gever op een later moment een donatie kan doen.

Hoe kunnen collectanten de collectebus schoonmaken?

De collectebus kan eenvoudig worden schoongemaakt met een zachte doek met een gangbaar schoonmaakmiddel dat iedereen thuis voor handen heeft. We adviseren om bij het collecteren vochtige reinigingsdoekjes mee te nemen (babydoekjes zijn hiervoor niet geschikt). Hiermee kan de bus worden schoongemaakt, nadat deze is aangeraakt. Hiervoor kan hetzelfde doekje meerdere malen worden gebruikt, zolang het doekje nog wit en vochtig is.

Ik heb een kwetsbare gezondheid of andere omstandigheden waardoor ik niet kan meedoen aan de organis

We bieden verschillende mogelijkheden aan om de collecte dit jaar veilig te organiseren. Ziet u desondanks geen mogelijkheid voor uzelf om dit jaar mee te helpen, dan hebben wij daar uiteraard begrip voor.
Graag vernemen wij het zo snel mogelijk van u wat u zichzelf wel en niet ziet doen. Zodat we de mogelijkheden met u kunnen bespreken.

Gaat de Nierstichting de gevers ook informeren over hoe wij dit jaar langs de deuren gaan?

Elk jaar kondigen we de collecteweek aan via een landelijke campagne. Ook dit jaar zal die er zijn.

Wat als het coronavirus weer oplaait rond de collecteweek?

De collecte gaat gewoon door mits het virus onder controle blijft. Als het nodig is kunnen de maatregelen weer worden aangescherpt. We zullen daar dan direct over informeren en de manier van collecteren daarop aanpassen. We zullen er altijd voor zorgen dat de collecte zal voldoen aan de dan geldende corona-richtlijnen.

Is de Nierstichting de enige die op deze manier collecteert?

De situatie rondom corona vraagt om een andere manier van collecteren. Eén die past binnen de 1,5 meter samenleving. Na zorgvuldig overleg met andere collecterende fondsen zijn we uitgekomen op  drie veilige manieren. Ook de andere fondsen die hun collecte hebben, gaan op vergelijkbare wijze collecteren.

Mag collecteren van de overheid?

De 25 collecterende goede doelen van Nederland zijn verenigd in Stichting Collecteplan. Vanuit Stichting Collecteplan is er regelmatig contact met het ministerie van Binnenlandse Zaken. Vanuit de overheid geldt op dit moment geen verbod op collecteren, mits aan de regels van het RIVM voldaan wordt, zoals het hanteren van 1,5 meter afstand.