Verschillende manieren om te collecteren

De collecte is volop in beweging: nieuwe, digitale mogelijkheden bieden kansen om de collecte op moderne wijze voort te zetten. Uiteraard blijft de collecte persoonlijk, veilig, éénmalig en anoniem. Onderstaand leggen we de innovatieve manieren van collecteren uit.

Ben je collectant, dan kun je, in overleg met je coördinator, kiezen op welke manier(en) je zelf wilt collecteren. Je coördinator kan je meer uitleg geven hoe de verschillende manieren werken.

• 100%QR collecteren
  • Traditioneel collecteren met bus en QR
  • Collecteren vanuit je luie stoel met een online collectepagina
iDeal QR doneren

Online collecteren

Naast de vertrouwde manier van collecteren met de bus, kun je je opbrengst online aanvullen. Je kunt daarvoor een online collectebus aanmaken op nierstichting.digicollect.nl. Gebruik daarvoor hetzelfde e-mailadres als waarmee je als collectant bij de Nierstichting staat geregistreerd, dan wordt je opbrengst bij elkaar opgeteld. Je kunt vervolgens heel eenvoudig via mail, WhatsApp of social media je online bus delen met vrienden, familie, buren, collega’s etc. Zo geef je op een veilige en snelle manier de collecte-opbrengst een extra boost!

• Je kunt zelf zien hoe hoog je persoonlijke opbrengst is en krijgt daar ook berichten over.
  • De betaling bij online collecteren is veilig, vertrouwd en anoniem via iDEAL.
  • Je kunt achteraf je motivatietekst aanpassen, door een wachtwoord aan te maken, in te loggen en dan klikken op Collectebus, Informatie. Ook kun je je foto aanpassen.

Veilig collecteren met de collectebus; met de QR-code en, eventueel, contant geld

• Bel aan en vraag om een gift. De gever kan doneren met de mobiele telefoon; door de QR-code te scannen die op de bus en/of het legitimatiebewijs is geplakt. Als je er voor kiest ook contant geld te accepteren, kan er ook contant worden betaald.
  • Bedank de gever. Wordt er niet open gedaan? Ga op een later moment opnieuw langs of laat een donatiekaartje achter in de bus. De donatiekaartjes kunnen ook worden gebruikt voor bijvoorbeeld appartementencomplexen.

Meer informatie over collecteren met de QR-code >

Vragen over de collecte

Mogen de donatiekaartjes in alle brievenbussen worden gegooid?

Nee, dat mag niet. De donatiekaart is ongeadresseerd drukwerk en mag daarom niet worden ingegooid bij een nee/ja- of nee/nee-sticker. In Amsterdam gelden andere regels. Daar mag je alléén ingooien als er een ja/ja-sticker hangt.

Als de collectant alleen online donaties wil ontvangen. Mag dat?

Dit is de keuze van de collectant. Als een collectant geen contant geld wil aannemen, dan hoeft dat niet. De gever kan vriendelijk worden geattendeerd op de andere donatiemogelijkheden. Eventueel kan een donatiekaartje worden aangereikt zodat de gever op een later moment een donatie kan doen.

Hoe kunnen collectanten de collectebus schoonmaken?

De collectebus kan eenvoudig worden schoongemaakt met een zachte doek met een gangbaar schoonmaakmiddel dat iedereen thuis voor handen heeft.

Gaat de Nierstichting de gevers ook informeren over hoe wij dit jaar langs de deuren gaan?

Elk jaar kondigen we de collecteweek aan via een landelijke campagne. Ook dit jaar zal die er zijn.

Wat als een virus oplaait rond de collecteweek?

De collecte gaat gewoon door mits het virus onder controle blijft. Als het nodig is kunnen maatregelen worden genomen. We zullen daar dan direct over informeren en de manier van collecteren daarop aanpassen. We zullen er altijd voor zorgen dat de collecte zal voldoen aan de dan geldende virusrichtlijnen.

Mag collecteren van de overheid?

De 25 collecterende goede doelen van Nederland zijn verenigd in Stichting Collecteplan. Vanuit Stichting Collecteplan is er regelmatig contact met het ministerie van Binnenlandse Zaken. Vanuit de overheid geldt op dit moment geen verbod op collecteren.