Communicatie met patiënten is één van de belangrijkste taken van een arts. Door digitalisering van de maatschappij, digitaliseert ook de zorg steeds meer. Dat is terug te zien in mijn communicatie met patiënten.
De coronapandemie versnelde deze ontwikkeling. Voorheen had ik alleen gesprekken met patiënten die naar de poli kwamen. Tegenwoordig bestaat een spreekuur uit een mix van live gesprekken, telefoontjes en beeldbellen. Voor de patiënten scheelt dat veel reistijd en reiskosten. Tegelijk kan ik nu vaak sneller en laagdrempeliger communiceren.
Zo sprak ik gisteren niertransplantatiepatiënt Anja. Afspraken met haar wissel ik af. De ene keer spreken we elkaar in het ziekenhuis, de andere keer spreken we elkaar via beeldbellen. Vandaag zie ik haar op de poli. Ze heeft een half uur voor de afspraak bloed geprikt, en daardoor hebben we de meeste uitslagen nog niet. ‘Ik ben daar toch altijd een beetje zenuwachtig over, dus ik bekijk de uitkomsten straks snel in mijn digitale dossier via ‘mijnUMCG’, zegt Anja.