Praktische tips

Elk uurtje dat jij besteedt aan de collecte, geeft nierpatiƫnten hun leven weer terug. En met onze tips wordt de collecte nog leuker.

Vragen over de collecte

Mag collecteren van de overheid?

De 25 collecterende goede doelen van Nederland zijn verenigd in Stichting Collecteplan. Vanuit Stichting Collecteplan is er regelmatig contact met het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Vanuit de overheid geldt op dit moment geen verbod op collecteren, mits aan de regels van het RIVM voldaan wordt, zoals het hanteren van 1,5 meter afstand. Onze drie manieren om veilig te collecteren voldoen daaraan.

Is de Nierstichting de enige die op deze manier collecteert?

De situatie rondom corona vraagt om een andere manier van collecteren. Eén die past binnen de 1,5 meter samenleving. Na zorgvuldig overleg met andere collecterende fondsen zijn we uitgekomen op  drie veilige manieren. Ook de andere fondsen die hun collecte hebben, gaan op vergelijkbare wijze collecteren.

Wat als het coronavirus weer oplaait rond de collecteweek?

De overheid heeft aangekondigd dat de maatregelen, in de aanloop naar 1 september, stap voor stap worden versoepeld. Maar dat kan alleen als het virus onder controle blijft. Als het nodig is kunnen de maatregelen weer worden aangescherpt. We zullen daar dan direct over informeren en de manier van collecteren daarop aanpassen. We zullen er altijd voor zorgen dat de collecte zal voldoen aan de dan geldende corona-richtlijnen.

Gaat de Nierstichting de gevers ook informeren over hoe wij dit jaar langs de deuren gaan?

Elk jaar kondigen we de collecteweek aan via een landelijke campagne. Ook dit jaar zal die er zijn.

De communicatie rondom de organisatie van de collecte is anders dan in voorgaande jaren. Waarom is dat?

Om al deze aanpassingen binnen de drie manieren van collecteren goed toe te passen en uit te leggen, hebben wij iets langer tijd nodig gehad om deze goed te implementeren in het proces en de communicatie daarop aan te passen.

Ik heb een kwetsbare gezondheid of andere omstandigheden waardoor ik niet kan meedoen aan de organisatie van de collecte. Wat nu?

We bieden verschillende mogelijkheden aan om de collecte dit jaar veilig te organiseren. Ziet u desondanks geen mogelijkheid voor uzelf om dit jaar mee te helpen, dan hebben wij daar uiteraard begrip voor.
Graag vernemen wij het zo snel mogelijk van u wat u zichzelf wel en niet ziet doen. Zodat we de mogelijkheden met u kunnen bespreken.

Hoe kunnen collectanten de collectebus schoonmaken?

De collectebus kan eenvoudig worden schoongemaakt met een zachte doek met een gangbaar schoonmaakmiddel dat iedereen thuis voor handen heeft. We adviseren om bij het collecteren vochtige reinigingsdoekjes mee te nemen (babydoekjes zijn hiervoor niet geschikt). Hiermee kan de bus worden schoongemaakt, nadat deze is aangeraakt. Hiervoor kan hetzelfde doekje meerdere malen worden gebruikt, zolang het doekje nog wit en vochtig is.

Als de collectant met de collectebus op pad gaat waarbij hij/zij alleen donaties wil ontvangen die worden gedaan door de QR-code te scannen, maar de gever wil toch contant geld in de bus doen. Wat dan?

Dit is de keuze van de collectant. Als een collectant geen contant geld wil aannemen, dan hoeft dat niet. De gever kan vriendelijk worden geattendeerd op de andere donatiemogelijkheden. Eventueel kan een donatiekaartje worden aangereikt zodat de gever op een later moment een donatie kan doen.

Mogen de donatiekaartjes in alle brievenbussen worden gegooid?

Nee, dat mag niet. De donatiekaart is ongeadresseerd drukwerk en mag daarom niet worden ingegooid bij een nee/ja- of nee/nee-sticker. In Amsterdam gelden andere regels. Daar mag je alléén ingooien als er een ja/ja-sticker hangt.

Mag de collectant met iemand anders samen op pad of een kind meenemen?

We adviseren om dit jaar alleen te collecteren.

Antwoorden op veelgestelde vragen aan de deur

Als collectant krijg je mogelijk vragen aan de deur over de Nierstichting en de collecte. Eén vraag beantwoorden we graag meteen: besteedt de Nierstichting haar inkomsten wel ten bate van nierpatiënten? Zeker: van elke euro aan inkomsten in 2019 besteedden we 71 eurocent ten bate van nierpatiënten (doelbesteding, totaal € 14,5 miljoen). Namelijk aan wetenschappelijk onderzoek en innovatie, aan ondersteuning van patiënten en aan voorlichting, communicatie en lobby. De overige 29 cent waren nodig voor fondsenwerving, administratie en beheer. Zie ook besteding inkomsten.

Extra maatregelen voor veilig collecteren

Persoonlijk contact aan de deur is de grootste succesfactor van de collecteweek. Maar in coronatijd staan vanzelfsprekend de veiligheid van de collectant én die van de gever voorop. We hopen dat je je dankzij onze manieren om veilig te collecteren comfortabel voelt om in september langs de deuren te gaan.

• We houden ons aan de richtlijnen van het RIVM; collecteer alleen, was regelmatig je handen, houd 1,5 meter afstand en blijf thuis bij verkoudheidsklachten.
  • Je kunt veilig collecteren met de collectebus, met contant geld en met de QR-code. Wij nemen hierbij extra veiligheidsmaatregelen. Deze manier is het meest persoonlijk, vertrouwd en zorgt voor de hoogste opbrengst.
  • Wil je liever geen contant geld ontvangen? Dan kun je vragen om een digitale gift via de bekende collectebus met QR-code.

Bekijk hier meer informatie over veilig collecteren.

Tips voor succesvol collecteren

• Collecteer langs de deuren rond – of liefst net na – etenstijd. Dan tref je de meeste mensen thuis.
  • Heeft iemand geen contant geld in huis, of de voorkeur om het geld over te maken? Maak dan gebruik van de iDeal QR-code.
  • Reageert iemand onaardig of ontevreden? Laat je niet ontmoedigen. Weet dat het niet persoonlijk is;
  • Is iemand niet thuis, gebruik dan het speciale niet-thuis kaartje met een iDeal QR-code. Zo kunnen mensen toch met hun mobiele telefoon doneren. Kijk hier voor meer informatie.

Tips voor online collecteren via WhatsApp

Tip 1. Ontdek rustig hoe online collecteren precies werkt.
Dit is de eerste keer dat je voor Nierstichting online kunt collecteren. Is het voor jou ook de allereerste keer dat je online collecteert? Oefen dan even. Dit kun je doen door bijvoorbeeld je allereerste berichtje(s) via WhatsApp aan iemand die je goed kent te sturen. Denk bijvoorbeeld aan je moeder, vader, echtgenoot, zoon of dochter. Zo krijg je het online collecteren niet alleen goed onder de knie, maar kun je ook zien hoe eenvoudig, veilig en anoniem doneren via WhatsApp eigenlijk is.

Tip 2. Maak je berichtje persoonlijk.
Je hebt je eerste berichtjes gestuurd en je begint de smaak te pakken te krijgen. Goed bezig! Als je het leuk vindt, kun je je berichtje iedere keer naar eigen wens aanpassen. Dat maakt het persoonlijk. Vertel bijvoorbeeld wat jouw motivatie is om geld op te halen voor Nierstichting.

Tip 3. Deel je bericht op social media.
Tevreden met je persoonlijke bericht? Verspreid deze dan ook op je sociale netwerken, zoals op Facebook, Twitter of Instagram. Kopieer en plak je bericht (inclusief je persoonlijke link) om je bericht te delen.

Tip 4. Herhaling werkt!
Niet iedereen zal direct overgaan tot een donatie. Plaats je berichtje op WhatsApp en je sociale netwerken gerust meer dan één keer. Pas dan elke keer het stukje tekst, je motivatie om te collecteren voor de Nierstichting, wel een beetje aan. Dan geef je jouw vrienden en bekenden iedere keer een andere reden om toch geld te doneren.
Een andere optie is om een vriendelijke reminder te sturen. Bijvoorbeeld:
"Heb je mijn online collectepagina al gezien? Voel je niet verplicht om te doneren voor Nierstichting, maar ik zou het wel heel leuk vinden als je dat doet! Of heb je inmiddels al een bijdrage gegeven? In ieder geval hartelijk bedankt!"

Tip 5. Vraag je netwerk om je berichtje te delen.
Je kunt je vrienden en bekenden vragen om je bericht te delen met hun eigen familie en vrienden. Zo verhoog je je opbrengst!

Tips voor collecteren op alternatieve plekken

• Collecteer (ook) op alternatieve plaatsen: de kantine van je sportvereniging, een markt of winkelcentrum, of op een evenement.
  • Je mag in alle openbare ruimten collecteren; wil je collecteren op een terras, een afgezet evenement- of parkeerterrein, vraag dan toestemming aan de eigenaar.
  • Voorkom ergernis: vraag niet in korte tijd herhaaldelijk om een bijdrage. Vraag bij een supermarkt bijvoorbeeld alleen om een bijdrage aan mensen die de supermarkt uitkomen, en niet aan klanten die binnengaan.

Tips om anderen te inspireren

• Vertel over je ervaring aan vrienden, familie, en via social media.
  • Tref je iemand die nieuwsgierig is naar het werk van de Nierstichting of de collecte? Nodig hem of haar uit om ook te collecteren. Geef bij interesse de contactgegevens door aan je wijk- of collectecoördinator.
  • Heb je zelf een tip voor prettig of succesvol collecteren? Vertel het aan je collectecoördinator of deel het via social media.

En buiten de collecteweek

Elke actie ten bate van nierpatiënten, hoe klein ook, maakt de wereld van nierpatiënten weer groot. Tijdens én buiten de collecteweek.

• Maak anderen enthousiast om een actie te organiseren en verwijs naar actie.nierstichting.nl. Vraag bijvoorbeeld een schoolklas om statiegeldflessen in te zamelen; en de organisatie van een fair om koffie en cake te verkopen voor de Nierstichting.
  • Maak een online collectebus aan; zo kan je het hele jaar makkelijk en veilig donaties werven.