Vandaag lanceert De Gezonde Generatie de campagne “Stop kindermarketing”. De campagne vraagt aandacht voor de constante stroom aan reclame die kinderen dagelijks beïnvloedt — van kleurrijke verpakkingen en influencers tot social media. Maar liefst 80% van de 1,6 miljard euro die de industrie jaarlijks uitgeeft aan marketing, gaat naar ongezonde producten.
“Kinderen zijn extra kwetsbaar voor reclame. Hierdoor eten en drinken steeds meer kinderen ongezond. De marketing en de beschikbaarheid van ongezond voedsel is zo dominant dat we eigenlijk bijna geen keuze hebben. Geleidelijk aan zie je dat kinderen, op een veel jongere leeftijd dan vroeger, allerlei chronische welvaartziekten krijgen. Ongezond eten en drinken verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, kanker, diabetes type 2, maag-, darm-, leverziekte en nierschade,” aldus voedingswetenschapper Jaap Seidell.
Ook Diena Halbertsma, voorzitter van De Gezonde Generatie, benadrukt: “1 op de 7 kinderen heeft overgewicht. Al dat ongezond eten maakt ons ziek. Wij hopen echt dat de overheid zich hard gaat maken voor strenge wetgeving, zodat kinderen kunnen opgroeien in een omgeving vrij van marketing voor ongezond voedsel.”
Teken onze oproep!
Ieder kind heeft het recht gezond op te groeien. Doe mee en teken de oproep om de gezondheid van onze kinderen weer op nummer één te zetten.
