Tv-programma De Nalatenschap: aangrijpende levensverhalen

Catelijne leeft in onzekerheid over de toekomst van haar zoontje

Ruben (6) wordt geboren met een ernstige nierziekte. Een niertransplantatie is de enige optie. Zijn moeder Catelijne blijkt een match en in 2016 krijgt Ruben haar nier. De zorgen zijn nog niet weg, want ook na transplantatie blijft de kans op afstoting altijd aanwezig. En Ruben moet nu wel zijn leven lang veel medicijnen slikken om afstoting van de donornier te voorkomen. Door die medicijnen blijft zijn weerstand laag. Catelijne: ‘Meer onderzoek naar dit probleem is belangrijk.’ In het tv-programma De Nalatenschap (SBS6) het aangrijpende verhaal van Catelijne en Ruben.

Samen met toponderzoekers zet de Nierstichting alles op alles om de kwaliteit van donornieren te verbeteren, zodat ze langer meegaan. Met baanbrekend onderzoek kan de kans op afstoting drastisch worden verkleind en kunnen meer succesvolle transplantaties worden gerealiseerd. Ook richt het onderzoek zich erop om de nier na transplantatie een zo’n goed mogelijke start te geven met minder afweeronderdrukkende medicatie.

Kijkt u mee naar deze aflevering van De Nalatenschap?
De Nalatenschap - SBS6
Zondag 6 december - 11.00 uur (hh)

Vraag ons gratis magazine Voortleven aan, bekijk de mogelijkheden of doe een donatie.

Ja, ik help mee en steun onderzoek naar meer succesvolle transplantaties

Je kunt betalen via een automatische incasso of ideal

Uitzending 2019

Als Brams vrouw Ingeborg 33 weken zwanger is, blijkt bij een controle dat de nieren van de baby twee keer zo groot zijn als normaal. En er niet zoveel vruchtwater is. Dat zijn geen goede tekenen. De gynaecoloog denkt aan polycysteuze nieren. Een aandoening waarbij veel holtes in de nieren ontstaan. Als Floor wordt geboren blijkt ze een nierfunctie te hebben van 25 procent en ligt ze de eerste maanden van haar leven in het ziekenhuis. Floor overlijdt als ze net drie jaar oud is.

In het tv-programma De Nalatenschap (SBS6) vertellen Bram, zijn vrouw Ingeborg en familieleden over Floor. Hoe zij binnen het gezin voortleeft. En wat haar overlijden, ondanks alle verdriet, hun familie heeft gebracht.

Bekijk de uitzending van 2019.

Uitzending 2018

Eefje van ’t Rood verloor in tien jaar tijd haar man, dochter en schoonzoon aan de gevolgen van een nierziekte. Ze heeft de Nierstichting opgenomen in haar testament. Zodat ze na haar dood iets kan betekenen voor nierpatiënten. Bekijk de uitzending van 2018.

Uitzending 2017

Deze aflevering van de Nalatenschap vertelde het verhaal van de 80-jarige Bep Knol. Haar hele leven hield zij zich dapper staande ondanks de tegenslagen die zij tegenkwam. Na het plotselinge overlijden van Jan, haar grote liefde, stortte Beps wereld in. Het verlies van Jan kwam hard aan.

Bekijk de uitzending

Nierpatiënt
Bep was nierpatiënt en moest elf jaar lang, drie keer per week, dialyseren. Het dialyseren was zwaar. Op de dialyseafdeling had ze een bijzondere band met verpleger Joël. Hij wist haar vertrouwen te winnen en in de loop der tijd bouwden zij een bijzondere band op. Achterbuurvrouw Christine was haar ook dierbaar en stond altijd voor Bep klaar. Via een doorgang in de tuin kon ze bij Bep naar binnen en hield een oogje in het zeil.

Als nierpatiënt wilde Bep iets betekenen voor andere nierpatiënten. Door haar nalatenschap te schenken aan de Nierstichting maakt zij verschil voor het leven van nierpatiënten. Hiermee draagt zij bij aan de ontwikkeling van de draagbare kunstnier en aan onderzoek naar de genezing van nierziekten.

Uitzending 2016

Hetty Meijer stierf donderdag 12 mei 2016 op 94-jarige leeftijd. Een bijzonder mens met de nobele wens dat na haar dood de Nierstichting haar erfenis zou ontvangen.

Hetty Meijer was erg op zichzelf en hield al het onbekende zo ver mogelijk op afstand. Met zus Corry heeft ze een hechte band. Hetty woont sinds 1967 met Corry samen in een appartement in Groningen. De zussen blijven vrijgezel en leven een teruggetrokken bestaan. Drie keer per jaar vieren ze vakantie in Twente. Hetty en Corry zitten daar altijd aan dezelfde tafel en slapen op dezelfde hotelkamer. Hoteleigenaar Jan Meijerink weet het zich nog goed te herinneren: "Je kon ze er niet op betrappen dat de een beneden was, en de ander op de kamer. Ze waren met elkaar vervlochten."

Maar in 2009 komt Corry te overlijden en gaat haar eigen gezondheid achteruit. Zal Hetty hulp accepteren van de buren, Bouko, Carin en Suzanne, en hen toelaten in haar leven? Kijk deze aflevering van De Nalatenschap terug

Uitzending 2015

In een aflevering uit 2015 stond Martha Gaikema centraal. Zij was nierpatiënt en moest vaak met de taxi op en neer naar het ziekenhuis voor dialyse. Hoewel dat slopend was en haar leven beperkte, bracht dialyse haar ook lichtpuntjes. Zo had ze tijdens dialyse contact met andere patiënten en zag ze dan die ene speciale taxichauffeur waarop ze smoorverliefd was.

Martha is geboren en overleden in haar huis in Drachten, waar zij samenwoonde met haar moeder. Zij waren niet enkel moeder en dochter, maar ook beste vriendinnen die alles samen deden. Presentator Oscar Balkenende en Hilde de Rooij van de Nierstichting gaan op zoek naar wie Martha Gaikema was, en bezoeken haar woning - waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Kijk deze aflevering van De Nalatenschap terug