Levensverhalen in De Nalatenschap

Het tv-programma De Nalatenschap op SBS6 behandelt intrigerende levensverhalen, zoals die van Jonge Held Ties. De driejarige Ties wil gewoon spelen, maar dat kan niet altijd. Zijn nierziekte zorgt voor veel onzekerheid en zorgen over zijn gezondheid. Ouders Joëlle en René vertellen over Ties en de impact van zijn nierziekte op hun jonge gezin.

Ties (3) heeft een aangeboren nierziekte
‘Je weet niet wat je te wachten staat’, aldus zijn moeder Joëlle. ‘Al tijdens de zwangerschap was onduidelijk wat een aangeboren nieraandoening voor de gezondheid van je kind betekent. Die onzekerheid is slopend. We hopen dat het onderzoek dat Rik uitvoert, andere ouders in de toekomst meer informatie kan geven.’ Kinderarts-nefroloog Rik Westland doet onderzoek naar aangeboren nierafwijkingen. Bekijk de aflevering van Ties in De Nalatenschap.

De Nalatenschap – SBS6

• Zaterdag 28 januari 2023, SBS6, 10.00 uur (herhaling)
  • Zaterdag 28 januari 2023, SBS9, rond 16.45 uur (herhaling)
  • Zondag 29 januari 2023, SBS6, 13.00 uur (herhaling)
  • Of bekijk de aflevering terug op Kijk.nl

Meer informatie?
Benieuwd naar meer levensverhalen of praktische informatie over schenken en nalaten? Vraag ons gratis magazine Voortleven aan of neem contact op met Cornelie van Zijtveld, relatiemanager Nalaten.

Bekijk alvast de promo van De Nalatenschap.

Uitzending 2021

In het tv-programma De Nalatenschap (SBS6) vertellen Charlotte en Alex het aangrijpende verhaal van Fleur. “Blijf er maar bij, want we weten niet hoe dit afloopt.” De artsen van de destijds driejarige Fleur de Wals zagen het somber in. Moeder Charlotte en vader Alex konden maar beter in het ziekenhuis blijven om hun ernstig zieke dochter bij te staan. Fleur heeft het nefrotisch syndroom, een nierziekte die bij haar werd vastgesteld toen ze anderhalf was.
In de uitzending komt ook het verhaal van Bay aan bod. Bay heeft ook het nefrotisch syndroom en moeder Froukje vertelt over de impact van deze ziekte op het leven van Bay en het gezin.

Bekijk de uitzending van 2021

Uitzending 2020

Ruben (6) wordt geboren met een ernstige nierziekte. Een niertransplantatie is de enige optie. Zijn moeder Catelijne blijkt een match en in 2016 krijgt Ruben haar nier. De zorgen zijn nog niet weg, want ook na transplantatie blijft de kans op afstoting altijd aanwezig. En Ruben moet nu wel zijn leven lang veel medicijnen slikken om afstoting van de donornier te voorkomen. Door die medicijnen blijft zijn weerstand laag. Catelijne: ‘Meer onderzoek naar dit probleem is belangrijk.’ In het tv-programma De Nalatenschap (SBS6) het aangrijpende verhaal van Catelijne en Ruben.

Samen met toponderzoekers zet de Nierstichting alles op alles om de kwaliteit van donornieren te verbeteren, zodat ze langer meegaan. Met baanbrekend onderzoek kan de kans op afstoting drastisch worden verkleind en kunnen meer succesvolle transplantaties worden gerealiseerd. Ook richt het onderzoek zich erop om de nier na transplantatie een zo’n goed mogelijke start te geven met minder afweeronderdrukkende medicatie.

Bekijk de uitzending van 2020

Uitzending 2019

Als Brams vrouw Ingeborg 33 weken zwanger is, blijkt bij een controle dat de nieren van de baby twee keer zo groot zijn als normaal. En er niet zoveel vruchtwater is. Dat zijn geen goede tekenen. De gynaecoloog denkt aan polycysteuze nieren. Een aandoening waarbij veel holtes in de nieren ontstaan. Als Floor wordt geboren blijkt ze een nierfunctie te hebben van 25 procent en ligt ze de eerste maanden van haar leven in het ziekenhuis. Floor overlijdt als ze net drie jaar oud is.

In het tv-programma De Nalatenschap (SBS6) vertellen Bram, zijn vrouw Ingeborg en familieleden over Floor. Hoe zij binnen het gezin voortleeft. En wat haar overlijden, ondanks alle verdriet, hun familie heeft gebracht.

Bekijk de uitzending van 2019.

Uitzending 2018

Eefje van ’t Rood verloor in tien jaar tijd haar man, dochter en schoonzoon aan de gevolgen van een nierziekte. Ze heeft de Nierstichting opgenomen in haar testament. Zodat ze na haar dood iets kan betekenen voor nierpatiënten. Bekijk de uitzending van 2018.