Collecteren met bus en QR-code

Op de collectebus plakken collectanten hun persoonlijke QR-code. De collectant vraagt aan de deur om een digitale gift. Wil iemand liever contant doneren? Dan kan dat ook. Door deze manier van collecteren bieden we de gevers de keuze hoe zij het liefst doneren. Is iemand niet thuis? Dan kunt u het donatiekaartje in de brievenbus doen.

Collecteren met bus en QR-code

Betalen met iDEAL QR; hoe werkt het?

Scan de iDEAL QR-code met je mobiel bankieren app (klanten van Triodos en bunq doen dat met de camera van hun telefoon of een QR-scanapp).
2. Controleer de betaalgegevens. Soms kun je het te betalen bedrag aanpassen, bijvoorbeeld om een hoger bedrag te doneren of om een fooi te geven;
3. Druk op ‘Betalen’, de bank bevestigt de betaling.
4. Je keert terug naar de bevestigingspagina van de ontvanger.

Welk bedrag kan er worden gedoneerd?

Standaard staat het bedrag op € 5, maar dat is ter plekke naar boven en naar beneden bij te stellen.

Hoe is te zien dat een donatie bij de Nierstichting terecht komt?

Als u de code scant ziet u dat de Nierstichting de ontvanger is.

Waarom wordt geadviseerd de persoonlijke QR-code te gebruiken?

Alleen door de persoonlijke QR-code te gebruiken wordt de opbrengst bij de collecteplaats waar je collecteert opgeteld. De algemene QR-code, die voorgedrukt is op het legitimatiebewijs (en op de QR-drager indien je die gebruikt) kan natuurlijk ook gebruikt worden. De opbrengst daarvan komt ook bij de Nierstichting terecht, maar is niet te herleiden tot een collectant en collecteplaats.
Je kunt je opbrengst terug zien op je persoonlijke collectepagina.

Hoe kan ik zien hoeveel ik bijeen heb gecollecteerd met de QR-code?

Op ieder legitimatiebewijs is een generieke QR-code gedrukt. Kort voor de collecteweek ontvang je het Nierstichting collectemagazine bij je thuis op de mat. Hierbij ontvang je twee persoonlijke QR-code stickers. Deze plak je op je legitimatiebewijs, over de generieke code heen en boven op de collectebus. Je persoonlijke opbrengst wordt hierdoor inzichtelijk. De coördinator kan dit uitlezen, maar je kunt dit ook zelf terugzien op je persoonlijke collectepagina. Let wel: je opbrengst wordt enige uren later bijgewerkt nadat iemand een donatie heeft gegeven. Dit gaat bewust zo ivm de privacy van de gever.

Is betalen met QR veilig?

Officiële iDEAL QR-codes kunnen alleen worden aangemaakt door organisaties die een iDEAL-contract hebben afgesloten met een bank of een betalingsdienstaanbieder. Wanneer de iDeal QR-code wordt gescand, opent de betaalomgeving van de bank, hierna is de het niet anders dan wanneer uzelf dit opent. U bepaalt zelf hoeveel u overboekt en of de gekozen ontvanger correct is.

Kan ik met iDEAL QR betalen als ik geen mobiel bankieren app heb geïnstalleerd?

Als u geen actieve mobiel bankieren app heeft geïnstalleerd, kan de betaling ook worden afgerond via de mobiele webpagina’s van de bank. Mogelijk kunt u dan niet uw persoonlijke code van uw bank app gebruiken, maar moet u de betaling doen met het token van uw bank.

Wat kan ik doen als er iets misgaat bij een betaling met iDEAL QR?

Als u niet zeker weet of de betaling met iDEAL QR is gelukt, raden wij u aan om uw bankafschrift in uw internet- of mobielbankieren te controleren. Wanneer het bedrag van uw rekening is afgeschreven, is de betaling geslaagd. Als dit niet het geval is, scan dan de QR-code opnieuw.

Werkt iDeal QR met iedere bank?

Na het scannen van een iDEAL QR-code verloopt een iDEAL-betaling altijd zoals u gewend bent, via de mobiel bankieren app van uw bank. Als een bank geen app voor mobiel bankieren heeft, kan de betaling worden afgerond op de mobiele betaalpagina's van de bank. Mogelijk kunt u uw persoonlijke code van uw bank-app niet gebruiken, maar u moet de betaling uitvoeren met de token van uw bank.

Met welke apps kan ik een iDEAL QR-code scannen?

Een iDEAL QR-code scant u met de scanner van uw bank app. Klanten van Triodos en bunq scannen met de camera van hun telefoon, generieke QR-scannerapp of de gratis iDEAL-app.

Wat is de bedoeling van de meegeleverde donatiekaartjes?

Iedere collectant ontvangt een stapeltje ‘donatiekaartjes’. Deze kunnen worden gebruikt om in de brievenbus te gooien als iemand niet thuis is. Deze donatiekaartjes kunnen ook gebruikt worden voor appartementsgebouwen, als het niet mogelijk is om daar te collecteren.
Op het kaartje staat een QR-code zodat de ontvanger dan eventueel later nog een donatie kan doen. Voor die mensen die de QR-code niet willen of kunnen gebruiken, wordt ook het IBAN van de Nierstichting op het kaartje vermeld, zodat er eventueel ook voor een reguliere overboeking gekozen kan worden. Doordat op dit kaartje een algemene QR-code staat zullen de deze opbrengsten niet op jouw persoonlijk collectepagina te zien zijn.

Wat is de persoonlijke collectepagina?

Iedere collectant waar de Nierstichting een 06-nummer en/of een e-mailadres van heeft krijgt vlak voor de collecte een sms of email met daarin zijn of haar persoonlijke collectepagina. Op deze pagina kun je de opbrengst van de QR-code zien.

Wanneer vindt de collecte van de Nierstichting plaats?

De collecte van de Nierstichting vindt elk jaar in de volle derde week van september plaats. Dat geldt dus ook voor de online collecte.