'Met een periodieke schenking maak ik het verschil'

Nierpatiënt Theo Hebinck (67) weet uit ervaring hoe heftig het is om een nierziekte te hebben. Daarom vindt hij het belangrijk dat er veel onderzoek wordt gedaan en steunt hij de Nierstichting financieel met een periodieke schenking.

“Sinds acht jaar steun ik de Nierstichting met een periodieke schenking. Ik weet uit eigen ervaring hoe ellendig het is om een nierziekte te hebben. In 2007 ontdekte de huisarts bij toeval dat mijn nieren nog maar voor de helft functioneerden en dat werd gaandeweg minder. Het frustrerende is, je kunt er niets aan doen. Ik stond met lege handen, met de rug tegen de muur. Ik wilde wel van alles doen, maar het ging niet. In mijn moestuin kreeg ik bijna geen schop meer in de grond. Na tien minuten moest ik al uitrusten, en dat voor een relatief jonge vent - ik was toen nog geen zestig. Verschillende mensen wilden donor voor me zijn, maar bleken ongeschikt. Vanaf 2012 moest ik aan de dialyse. Drie jaar geleden kreeg ik alsnog een nier, van mijn zus. De nier heeft mij een tijd geholpen, maar nu gaat mijn conditie toch weer achteruit. Ik weet niet waar het schip strandt.”

Je ziet Theo Hebinck

Tastbare resultaten
“Hopelijk komt de wetenschap snel met een betere oplossing voor nierziekten. Ik volg de vorderingen met belangstelling. De ontwikkeling van een draagbare kunstnier bijvoorbeeld, biedt goede kansen. Voor mijzelf komt dit waarschijnlijk te laat, maar in de toekomst kan het voor veel anderen een uitkomst zijn. Daar gaat het mij om. De Nierstichting verricht goed werk en ik heb er alle vertrouwen in dat dit tot tastbare resultaten zal leiden. Ik ben geen onderzoeker, maar ik kan wel financieel een steentje bijdragen. Dat doe ik dan ook van harte.”

Mooi meegenomen
“Een periodieke schenking werkt heel makkelijk. Ik kon gewoon het formulier van de Nierstichting invullen. En omdat ik het steeds voor vijf jaar vastleg, is het belastingvrij. Vrienden en kennissen raad ik ook aan om periodiek te schenken. Hoe meer mensen helpen, hoe meer mensen straks beter worden.”