Orgaandonatie

Maak de keuze die bij je past
Op 1 juli 2020 is de Donorwet ingegaan. Vanaf nu komt iedereen in Nederland in het Donorregister. Misschien wil je orgaandonor zijn als je komt te overlijden. Misschien ook niet. Of misschien twijfel je nog. Het is belangrijk dat je zelf een bewuste keuze maakt. Wij helpen je daarbij met de donorkeuzetest.

We hebben de donorkeuzetest ontwikkeld voor de mensen die nog twijfelen over hun keuze. Deelnemers ervaren de test als behulpzaam in hun gedachtevorming en zien het als gespreksstarter. We hopen hiermee mensen handvatten te bieden om hun mening te vormen en de stap naar registratie kleiner te maken. En die keuze met naasten te bespreken. Het geeft rust en helderheid om dat van elkaar te weten.
• Wil je meer weten over de achtergrond van de test kijk dan op deze pagina.
• Wil je de test doen ga dan naar donorkeuze.nl

Patiënten vertellen hun verhaal

Bregje, Fabian en Marie-Ceciel staan op de wachtlijst voor een nier. Zij delen hun dromen als ze een nieuwe nier zouden ontvangen. En ze vertellen waarom het belangrijk is dat je een keuze maakt.

Je ziet Bregje
'Gewoon langs de kant van de lijn mijn kinderen aanmoedigen'
Bregje staat op de wachtlijst voor een donornier.

Bekijk haar verhaal
Je ziet Fabian
'Ik denk dat veel mensen eigenlijk wel weten wat ze willen'
Fabian dialyseert al zo’n 16 jaar.

Bekijk zijn verhaal
Je ziet Marie Ceciel
'Het is heel simpel. Een nieuwe nier zou voor mij mijn vrijheid betekenen'
Marie-Ceciel wacht sinds drie jaar op een levensreddende nier.

Bekijk haar verhaal

Maak de keuze die bij je past

Het kan zijn dat je nog twijfelt over jouw keuze. Misschien helpen onderstaande verhalen je verder.

• Interview met psycholoog Jan Niesing die uitleg geeft over de twijfel en keuzes die mensen maken
  • Interview met Marjon die vertelt wat een nieuwe nier én lever voor haar betekenen.
  • Interview met Peter die al jarenlang strijdt voor bewustwording rond donorregistratie.

Veelgestelde vragen

Hoe werkt de donorkeuzetest?

Aan de hand van 9 vragen worden jouw beweegredenen ten aanzien van orgaandonatie gekoppeld aan een bepaalde donorhouding. Dit zijn verschillende manieren waarop je in het leven kan staan en je een mening vormt over orgaandonatie. De uitslag van de test vertelt je welke levenshouding het beste bij je past. De test geeft niet aan of je wel of geen orgaandonor moet worden, maar zet aan tot het vormen van je mening. Je kunt ook vergelijken hoe anderen tegen het onderwerp aankijken en het als gespreksstarter gebruiken als je erover wilt praten met je omgeving. Je doet de test op donorkeuze.nl.

Waarom hebben jullie de donorkeuzetest gemaakt?

Voor de groep mensen die zijn of haar donorkeuze nog niet heeft gemaakt hebben wij de Donorkeuzetest ontwikkeld. Het doel van de test is om gebruikers aan het denken te zetten om hen te helpen in hun keuzeproces. Dat doen we door prikkelende vragen te stellen. We hopen hiermee mensen meer inzicht te geven in de eigen beweegredenen en ook andere perspectieven op orgaandonatie te laten zien. Je doet de test op donorkeuze.nl

Wat is de kans dat ik echt donor word na mijn overlijden?

Die kans is niet zo groot. Orgaandonatie is heel bijzonder en komt niet vaak voor. Dat heeft verschillende oorzaken. Een orgaandonor moet altijd op een intensive care (IC) van een ziekenhuis overlijden en beademd worden door een machine. En de organen moeten nog geschikt zijn om te transplanteren.
Er is maar een kans van 1 op 200 dat iemand na overlijden orgaandonor kan worden. Dan is meegeteld dat de overledene zelf of de familie hiervoor toestemming heeft gegeven.

Kan mijn familie nog wel afscheid nemen als ik donor ben?

Ja, er is altijd tijd om afscheid te nemen. Vóór en na de donatie kan familie bij de donor zijn. Na de donatieprocedure bepaalt de familie zelf wat er gebeurt met hun naaste. De familie kan ook de plaats kiezen voor opbaren, in een rouwcentrum of thuis.
Lees meer over afscheid nemen op de site van de Transplantatiestichting.

Kunnen mijn partner en/of familie donatie tegenhouden?

Nee. Familie kan je keuze niet zomaar veranderen. De arts houdt zich bijna altijd aan je keuze in het Donorregister. Dat is wat je zelf wilde. Als er een heel goede reden is kan een arts soms iets anders besluiten.

Zorgen artsen nog wel goed voor me als ik donor ben?

Ja. Iedere arts zal er altijd alles aan doen jouw leven te redden. Dat is zijn plicht. Pas als 100 procent zeker is dat je snel dood gaat, kijkt je arts in het Donorregister. Het is daarna altijd een andere arts die de organen of weefsels uitneemt en transplanteert.
Kijk ook op de site van de Transplantatiestichting om te zien hoe orgaandonatie in zijn werk gaat.

Wat gebeurt er als ik niets in het Donorregister aangeef?

Als er op 1 september 2020, naar aanleiding van een brief van de overheid, geen keuze is aangegeven in het Donorregister is er geregistreerd dat u ‘Geen bezwaar tegen orgaandonatie’ maakt.

Welke keuzes zijn er in het Donorregister?

Er zijn 4 keuzes, net als voorheen.

• Keuze 1: Ja, ik geef toestemming
  • Keuze 2: Nee, ik geef geen toestemming
  • Keuze 3: Mijn partner of familie beslist
  • Keuze 4: Een door mij gekozen persoon beslist

Je vult de keuze in op donorregister.nl of door een online formulier in te vullen. Ook kun je een papieren donorformulier opsturen. Dit kun je ophalen bij de gemeente of bij de meeste ziekenhuizen. Je kunt je keuze altijd weer wijzigen.

Waarom zou ik donor worden?

Als je organen doneert na de dood, help je mensen die heel ziek zijn. Zij kunnen blijven leven met een gedoneerd orgaan zoals een nier, hart, longen of een lever. Er overlijden jaarlijks ongeveer 150 patiënten op de wachtlijst omdat een donororgaan te laat komt.

Meer vragen en antwoorden vind je op de site van de Transplantatiestichting.

Cijfers over orgaandonatie

• Begin augustus 2020 stonden er in totaal 1.335 mensen op de wachtlijst voor een orgaan.
  • 888 mensen stonden op de wachtlijst voor een nier (soms in combinatie met een ander orgaan).
  • In 2019 vonden 951 niertransplantaties plaats, waarvan ongeveer de helft met een nier van een overleden donor.
  • De gemiddelde wachttijd voor een nier van een overleden donor is bijna 2,5 jaar.
  • Vorig jaar overleden 67 mensen op de wachtlijst voor een donornier.
  • Nog eens 112 mensen werden van de wachtlijst gehaald omdat ze te ziek waren geworden om nog getransplanteerd te worden.
Wachtlijst donornieren

Verder lezen

Wil je meer lezen over de argumenten voor en tegen orgaandonatie, kijk dan op de website van de Transplantatiestichting.
Je keuze vul je makkelijk in op donorregister.nl.
Lees ook de persoonlijke ervaringen van ontvangers van een donororgaan, van nabestaanden en van donatieprofessionals.