Nieuw! Kies 100%QR of traditioneel met de bus collecteren

Nieuw dit jaar is dat u per collectant, naast de traditionele manier van collecteren, kunt kiezen voor de 100% QR-variant. Lees hier meer over de mogelijkheden.

Nieuw dit jaar is dat u, naast de traditionele manier van collecteren, kunt kiezen voor de 100% QR-variant. Hierbij gaat de collectant langs de deur met een QR-drager waarbij uitsluitend een gift kan worden gedaan met de mobiel. U kunt beide varianten naast elkaar inzetten, zelfs binnen één collectegebied of wijk. Het is namelijk afhankelijk van wat uw collectant wil. Of waar u, samen met eventueel andere coördinatoren in uw woonplaats, voor kiest.

Houd er rekening mee dat u een keuze maakt bij het bestellen van de collectantenpakketten:

Uw keuze bij het bestellen van de collectantenpakketten (QR-drager óf collectebus (mét QR-code)
U kunt in uw plaats of wijk dit jaar dus verschillende manieren van collecteren naast elkaar inzetten. Een voorbeeld: U belt uw collectanten en daaruit blijkt dat 4 collectanten graag met een traditionele collectebus met de QR-sticker lopen, en dat 5 collectanten alleen met de QR-drager willen collecteren. Dan bestelt u 4 maal een 'traditioneel collectepakket' en 5 maal een '100% QR pakket'. U kiest dus per collectant de pakketsoort: het pakket met de QR-drager óf een pakket met de traditionele collectebus.

QR-collecte in de praktijk
Kiest u er voor om de QR-collecte in (een deel van) uw collectegebied in te zetten? Dan zijn een paar dingen goed om te weten:

• Vooraf
    U hoeft alleen de QR-pakketten te bestellen; de QR-drager zit daar al in. De collectant plakt -net als bij de traditionele collecte- de eigen QR-sticker over de algemene code. Attendeer de collectant er op dat deze sticker een week voor de collecte op de mat valt. Geef het 100%QR-pakket bij voorkeur persoonlijk af zodat u een contactmoment heeft en eventueel nog toelichting kunt geven.
  • De opbrengst
    Deze is voor de collectant inzichtelijk doordat de Nierstichting een sms of email stuurt met een verwijzing naar de persoonlijke collectepagina. Dit kan alleen wanneer het mobiele nummer of emailadres in Collecteweb staat. Is dat nog niet het geval? Voeg deze dan voor eind augustus toe. U ziet als coördinator de opbrengst per collectant terug onder het kopje 'Opbrengsten' in Collecteweb.
  • Contact met uw QR-collectanten
    Uw collectant hoeft geen collectebus meer bij u in te leveren (de QR-drager kan naderhand bij het oud papier). Daardoor is persoonlijk contact des te belangrijker! Doe dit bij voorkeur zo snel mogelijk na de collecteweek. Bijvoorbeeld door middel van een persoonlijk momentje of een telefoontje. U bedankt uw collectant en vraagt of hij/zij volgend jaar opnieuw mee doet.
QRbusSmall350

Meer over de verschillende manieren van collecteren
Voor elke vorm van collecteren hebben we de meest gestelde vragen en antwoorden verzameld met daarbij een kort en bondige uitleg over hoe je dit mogelijk maakt en wat er voor nodig is, in zogenaamde '1-minuut filmpjes':

1. 100%QR collecteren
  2. Traditioneel collecteren met de QR-code
  3. Collecteren met social media

Om onze collectevrijwilligers zo goed mogelijk te informeren, waarom en hoe veilig met de QR-code kan worden gedoneerd, hebben we dit filmpje ontwikkeld. Deel dit met zo veel mogelijk collectanten.