Ludieke actie om collectanten te werven

Volg onze drie stappen om op een ludieke wijze zelf nieuwe vrijwilligers te werven.

"Om collectanten te werven bedacht een coördinator het volgende: zij maakte een afspraak met een plaatselijke bloemenwinkel waarbij de winkelier een waardebon voor een bloemetje ter beschikking stelde voor iedereen die een nieuwe vrijwilliger aanbracht. De coördinator reikte de bon uit nádat de nieuwe vrijwilliger had gecollecteerd. Dit leverde een mooi aantal nieuwe vrijwilligers op."

Lijkt het u leuk om dit in uw collecteplaats te proberen? We helpen u op weg! Met deze drie stappen werft u, eventueel samen met uw team, aan de hand van deze 3 stappen, zelf nieuwe vrijwilligers.

Stap 1: Benader een plaatselijke ondernemer

Benader een plaatselijke winkelier/ondernemer en vraag of zij een (kortings-)bon willen sponsoren voor iedereen die een nieuwe vrijwilliger aanbrengt. Er zijn veel mogelijkheden voor relatief kleine attenties die toch veel impact maken. Denk bijvoorbeeld aan een bon voor een gratis bloemetje, ijsje, kopje koffie (met taart) of autowasbeurt. Iedereen wordt hier blij van. De winkelier krijgt wellicht nieuwe klanten. U krijgt nieuwe en gemotiveerde vrijwilligers. Om deelname voor de winkelier nog aantrekkelijker te maken, kunt u een persbericht over de actie versturen naar de plaatselijke krant(en). Bekijk hier het persbericht.

Stap 2: Breng deze ludieke actie onder de aandacht
Benader de collectanten in uw wijk/gebied persoonlijk of via een mailtje of appje en vraag ze deze actie onder de aandacht te brengen bij hun familie, buren of kennissen. Of spreek zelf nieuwe mensen aan via uw eigen netwerk, of social media pagina’s van uw woonplaats. Bekijk hier een voorbeeldmail die u kunt sturen naar uw vrijwilligers. U kunt ook flyers ophangen. Deze kunt u bestellen bij de Nierstichting. Bekijk hier de flyer.

Stap 3: Deel uit en bedank!
Vraag of de winkelier/ondernemer de bon feestelijk wil inpakken. Reik na de collecte de bon uit aan de vrijwilliger en bedank hem of haar hartelijk!

Heeft u zelf een leuk idee voor deze actie, of om nieuwe collectanten te werven? Deel dit dan op onze besloten Facebookgroep voor coördinatoren!

U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de nieuw aangebrachte vrijwilliger, ook een bedankje te geven.