Afstorten sealbag(s)

Briefgeld stort je af d.m.v. een sealbag. Je ontvangt van ons één sealbag in de collecteweek, samen met een stortingsspecificatie-formulier. In één sealbag kunnen maximaal 200 biljetten. Mocht je meer sealbags nodig hebben, dan kun je deze aanvragen bij ons collecteteam.

De sealbag deponeer je in een daarvoor bestemde sealbag automaat, dit is het apparaat waarbij 'Zakelijk storten' wordt vermeld. Denk er aan om jouw sealbag-storting vooraf aan te melden, anders zal de sealbag-automaat voor jou gesloten blijven.

Dit kun je alvast thuis doen

1. Verzamel alle getelde biljetten.
  2. Haal buitenlandse biljetten uit de stapel. Repareer gescheurde briefjes zo goed mogelijk met een plakbandje.
  3. Stop maximaal 200 biljetten in de sealbag. Bij meer dan 200 biljetten gebruik je meerdere sealbags. Heb je meer sealbags nodig dan kun je deze aanvragen bij het collecteteam (collecte@nierstichting.nl).
  4. Sorteer de biljetten op bedrag.
  5. Noteer op de stortingsspecificatie:
    a. het sealbagnummer (3 letters, 7 cijfers),
    b. het nummer van je collectegebied (deze staat op de begeleidende brief bij de sealbag of kun je terugvinden op Collecteweb (zie afstorten muntgeld),
    c. datum,
    d. het aantal biljetten van elke coupure, met daarachter het bedrag,
    e. het totaalbedrag.
  6. Scheur het formulier door midden en stop het linkerdeel van de stortingsspecificatie in de sealbag. Het rechterdeel van de stortings-specificatie is de kopie die je bewaart voor je eigen administratie.
  7. Meld je sealbag(s) aan bij de Nierstichting via het online aanmeldformulier op: nierstichting.nl/sealbagstorting Wij melden jouw storting dan op werkdagen tussen 09.00 - 17.00 uur aan bij de bank.
  8. Je ontvangt binnen 2 werkdagen een mail van ons met de bevestiging dat de storting is aangemeld. De bank geeft je dan na onze aanmelding de mogelijkheid om binnen 48 uur je sealbag(s) te storten. In de mail die je van ons retour ontvangt staat vermeld tot wanneer je uiterlijk de tijd hebt om je sealbag(s) te storten. Doe je dit niet vóór het vermelde moment, dan is de sealbag onbruikbaar geworden en moet je een nieuwe sealbag aanvragen bij het collecteteam en alle stappen hierboven opnieuw doorlopen.
  9. Plak de sealbag dicht met de sealstrip (let op, dit kan slechts eenmalig).
  10. Zoek de locatie waar je de sealbag(s) kunt deponeren. (Zie hiervoor De collectant is klaar... en nu?) Let op! Het afstorten van sealbags en muntgeld vindt plaats bij verschillende locaties van Geldmaat.

Het storten zelf

• Houd de sealbag met de barcode naar boven in de inham van de automaat. Er verschijnt een rode streep (barcodelezer) op de barcode. Als de automaat de barcode op de sealbag herkent, opent het luik.
  • Leg zo snel mogelijk (het luik sluit automatisch na een paar seconden) de sealbag waarmee je de automaat hebt geopend met de barcode naar boven in de automaat.
  • De automaat sluit.
  • De automaat print een stortbewijs, bewaar dat goed.
  • Herhaal deze handelingen voor alle sealbags, leg niet meer dan één sealbag tegelijk in de automaat.
  • Vul direct na het afstorten van je sealbags en muntgeld de afrekenstaat in op Collecteweb.

Kijk voor een uitgebreide uitleg op Collecteweb onder Downloads en formulieren: Nierstichting-sealbag.pdf

Storing?
Mocht er tijdens het storten onverhoopt een storing plaatsvinden, neem dan contact op met het telefoonnummer op het Geldmaat stortingsapparaat, vaak word je dan direct geholpen door een Gelmaatmedewerker. Deze geeft je de juiste instructies om verder te kunnen.

Wanneer er geen bon uit het apparaat komt, noteer dan

• apparaatnummer,
  • datum,
  • tijd,
  • stortingsbedrag.

Een foto maken van het scherm en het apparaat nummer is natuurlijk ook een optie.

Heb je nog vragen?
Voor vragen of hulp bij afstorten kun je rekenen op de medewerkers van het collecteteam! (maandag t/m vrijdag van 9 tot 17 uur) afstorten@nierstichting.nl en via de telefoon op 035 697 80 50.