Doneer 1 minuut

en ga het gesprek aan
Dat je als donor ook nĂ¡ je dood nog levens kan redden, weet iedereen. Toch zijn er veel mensen die niet van elkaar weten of ze donor willen zijn. Zelfs niet van de mensen die het meest dichtbij staan. Zorg dat jouw dierbaren weten wat je wilt en ga het gesprek aan.

Misschien wil je donor zijn als je komt te overlijden. Misschien ook niet. Wat je keuze ook is, praat erover met je dierbaren. Dan weten zij wat jouw wensen zijn. En komen zij niet voor een onmogelijke beslissing te staan op een intens verdrietig moment. Zadel je geliefden niet op met deze last en praat over jouw wensen. Wil je tips om zo’n gesprek te voeren? Kijk dan op de speciale website doneer1minuut.nl/tips.

Waarom heeft de Nierstichting dit initiatief genomen?
Er is helaas een groot tekort aan donororganen. De gemiddelde wachttijd voor een nier van een overleden donor is meer dan 2 jaar. Er wachten bijna 750 mensen op een donornier, bijna 200 mensen op een lever en bijna 125 op een nieuw hart. Elk jaar komt voor onnodig veel mensen op de wachtlijst een donororgaan te laat. Wij willen dat meer mensen met een ernstige ziekte op tijd een nieuw orgaan krijgen. Het geeft ze hun leven terug.
Daarom heeft de Nierstichting samen met de NVN het initiatief genomen om patiënten die nu op de wachtlijst staan te ondersteunen bij het maken van een persoonlijke oproep. Niet voor een nier, maar om het gesprek aan te gaan met je dierbaren. Zodat zij weten wat jij zou willen als je onverwacht komt te overlijden.

Wat doet de Nierstichting nog meer rondom transplantatie?
Wij zetten ons in voor meer bewustzijn over het belang van orgaandonatie om levens mee te redden.  Daarnaast geven we subsidie aan wetenschappelijk onderzoek om de kwaliteit van donornieren te verbeteren en de matching tussen donor en ontvanger te optimaliseren. Zodat patiënten zo lang mogelijk kunnen leven met hun donornier.
Meer weten over wat wij doen? Kijk op onze website.

Weten jouw geliefden of je donor wil zijn? Praat erover.
Dat je als donor ook ná je dood nog levens kan redden, weet iedereen. Toch zijn er veel mensen die niet van elkaar weten of ze donor willen zijn. Zelfs niet van de mensen die het meest dichtbij staan. Zorg dat jouw naasten weten wat je wil en maak het voor hen makkelijker. Het hoeft maar één minuut te kosten. Op de website doneer1minuut.nl staan oproepen van patiënten die op dit moment op de wachtlijst staan. Ook delen nabestaanden en een psycholoog hun ervaringen en tips.

Olaf en Bram, Peter en Bregje

Olaf en Bram
Olaf ten Dam (45) uit Sleen is door de erfelijke nierziektes van zoon Bram (11) en dochter Pien (8) inmiddels fulltime mantelzorger. Pien heeft sinds kort een nier van iemand die overleden is, terwijl Bram nog op de wachtlijst staat en vier keer per week moet dialyseren.
Doneer1minuutvoorBram.nl >

Peter
Peter (48) uit Vlissingen had als klein jongetje al snel door dat zijn vader erg ziek was. Door de erfelijke hartaandoening cardiomyopathie overleed zijn vader op zijn vijftigste, Peter was toen twaalf. Belast met dezelfde ziekte heeft hij inmiddels al drie jaar een steunhart, en is het wachten op een geschikt donorhart.
Doneer1minuutvoorPeter.nl >

Bregje
Bregje (43) uit Zeewolde heeft cystenieren en staat na een geslaagde levertransplantatie nu op de wachtlijst voor een nieuwe nier. Dit heeft grote impact op haar gezin: een dagje shoppen met haar dochter, of kijken bij de hockeywedstrijd van haar zoon lukt niet meer. Ze is inmiddels ook afgekeurd als verpleegkundige in de jeugdzorg. Ze hoopt mensen bewust te maken van wat het is om als jonge vrouw een nieuw orgaan nodig te hebben.
Doneer1minuutvoorBregje.nl >

Fabian, Marie-Ceciel en Marjon

Fabian
Fabian (40) uit Amstelveen leidt aan de erfelijke nierziekte cystenieren. Na twee mislukte niertransplantaties staat Fabian wederom op de wachtlijst voor een nieuwe nier. Hij pleit vindt dat mensen de verantwoordelijkheid moeten nemen om een keuze te maken of ze of geen orgaandonor willen zijn.
Doneer1minuutvoorFabian.nl >

Marie-Ceciel
Sinds de zomer van 2018 wordt Marie-Ceciel (54) drie keer in de week aan het einde van de avond opgehaald om in het ziekenhuis te dialyseren. Het heeft een grote impact op haar leven. Ze vindt het belangrijk dat mensen met hun naaste omgeving bespreken of ze orgaandonor willen zijn.
Doneer1minuutvoorMarie-Ceciel.nl >

Marjon
Marjon (43) uit Middenmeer heeft cystenieren waardoor ook haar lever is aangetast en vol zit met grote vochtblazen. Daarom staat ze niet alleen op de wachtlijst voor een nieuwe nier maar ook voor een lever.
Doneer1minuutvoorMarjon.nl >

Moniek en Rob

Moniek
Moniek (33) uit Baarlo werd in haar tienerjaren ziek en bleek een nieuwe nier nodig te hebben. Ze leek twee keer een geschikte donornier te krijgen, maar die werden allebei uiteindelijk door haar lichaam afgestoten. Nu staat ze op de wachtlijst. Door haar verhaal te delen hoopt ze dat meer mensen beseffen hoe het is om op een orgaan te wachten.
Doneer1minuutvoorMoniek.nl >

Rob
Rob (55) uit Heemskerk kreeg in 2010 een donornier vanwege de erfelijke aandoening cystenieren. De nier is na acht jaar gaan infecteren, en dus staat Rob sinds begin 2019 weer op de wachtlijst. En moet hij drie dagen in de week dialyseren. Hij had heel graag een filmpje willen maken om iedereen op te roepen je naasten te laten weten of je donor wil zijn. Helaas verhinderde een operatie dit voornemen.Lees zijn verhaal: Doneer1minuutvoorRob.nl >