Help nierziekten genezen

Geef nierpatiënten hun leven terug
Al 11 jaar lang dialyseert Patrick drie keer per week, vier uur lang. Als hij een week niet dialyseert overleeft hij het niet. Maar Patrick houdt vol. En wij ook. Totdat elke nierpatiënt weer gewoon kan leven. Jouw hulp is hierbij hard nodig.

Baanbrekend onderzoek mogelijk maken
Dialyse heeft grote impact op je leven en is loodzwaar. Jaarlijks overlijdt 1 op de 6 dialysepatiënten. Daarom werken we hard aan doorbraken die nierpatiënten hun leven teruggeven. We investeren in baanbrekend onderzoek om tot een échte oplossing voor nierpatiënten te komen: nierziekten genezen. Dankzij grote vooruitgang in de regeneratieve geneeskunde kan dat stap voor stap werkelijkheid worden. Het voorkomt dat mensen met nierfalen afhankelijk zijn van dialyse of transplantatie om in leven te blijven.

Wat je wilt is een echte oplossing: nierziekten genezen. Het bewijs dat het kan is er, nu moeten we het doen.
— Prof.dr. Ton Rabelink

Patrick is vader van twee jonge kinderen. Sinds zijn 17e is hij al nierpatiënt. Zijn zorgeloze leven was in een keer voorbij. Hij is twee keer getransplanteerd, maar beide donornieren stootten af. Nu dialyseert hij drie keer per week, vier uur lang. En dat al 11 jaar. Het moet, want als hij een week niet dialyseert overleeft hij het niet. Maar Patrick geeft niet op. Hij houdt vol. Net als zijn vrouw en zijn kinderen. En net als wij. We gaan door totdat Patrick en alle andere nierpatiënten weer gewoon kunnen leven.

“Ik kan niet de vader zijn die ik wil zijn.”
— Patrick (38), al sinds zijn 17e nierpatiënt

Hoe groot is de impact van dialyse op je leven?

Als je nieren niet werken, dan ben je afhankelijk van dialyse of transplantatie om in leven te blijven. Transplantatie is vaak de beste behandeling maar niet altijd mogelijk. Dialyse is dan het enige levensreddende alternatief. Veel mensen onderschatten deze behandeling. Dialyse is loodzwaar en trekt een zware wissel op je lichaam, energieniveau en sociale leven. Dialyse gaat gepaard met veel bijwerkingen en complicaties. Jaarlijks overlijdt 1 op de 6 dialysepatiënten.

Wat doet de Nierstichting om nierziekten te kunnen genezen?

We werken aan een échte oplossing voor nierpatiënten: nierziekten genezen. Daarom investeert de Nierstichting in regeneratieve geneeskunde: baanbrekend onderzoek naar herstel van nierweefsel en lichaamseigen cellen, en zelfs het kweken van een ‘nier op maat’. Ook stimuleren we het bundelen van kennis en internationale samenwerking om wetenschappelijk doorbraken te versnellen. Onder meer met een actieve bijdrage aan het samenwerkingsverband RegMed XB.

Wat is regeneratieve geneeskunde?

Onderzoek in de regeneratieve geneeskunde gaat na hoe de functie van beschadigd weefsel wordt hersteld, door het zelfherstellend vermogen van het lichaam aan te spreken. Hierbij spelen stamcellen, die ook de groei van nieuwe cellen regelen, een grote rol.

De regeneratieve nefrologie werkt aan het herstel van nierfunctie, door uit te vinden hoe stamcellen in de nier precies werken, en hoe ze gestimuleerd kunnen worden om op het juiste moment de juiste type nieuwe niercellen te gaan maken. Dat is een complex proces. Een nier bestaat uit 26 typen cellen, die alleen goed kunnen werken als ze op de juiste plek in de typische niervorm zitten.

Wat doet de Nierstichting nog meer?

Gezonde nieren zijn van levensbelang. Een nierziekte beperkt je leven enorm. Daarom zet de Nierstichting alles op alles voor een leven zonder nierziekte. We strijden elke dag aan het voorkomen van nierschade. Voor een kortere wachtlijst voor donornieren. Voor een draagbare kunstnier. Voor een betere behandeling en kwaliteit van leven voor alle nierpatiënten. En voor de genezing van nierziekten.

Ja, ik help mee en steun een leven zonder nierziekten

Je kunt betalen via een automatische incasso of ideal