Tour de Celeb

BN’ers in actie voor nierpatiënten
Op donderdag 1 augustus zie je in de tv-special Tour de Celeb (MAX) op NPO2 hoe vier bekende Nederlanders één van de zwaarste bergetappes van de Tour de France beklimmen. Ze stappen op de fiets voor nierpatiënten met als doel: donateurs werven om de draagbare kunstnier zo snel mogelijk te realiseren. Zodat nierpatiënten in de toekomst hun vrijheid terugkrijgen.

In Tour de Celeb gaan journalist Erik Dijkstra, cabaretier Remco Veldhuis, Heel Holland Bakt-winnares Anna Yilmaz en presentatrice Nicole Buch een fysieke én mentale uitdaging aan. Ze fietsen één van de zwaarste etappes van de Tour de France. Bijgestaan en gemotiveerd door nierpatiënten Moniek (33), Jasper (27), Patrick (38) en Marie-Ceciel (54). Hun aangrijpende verhalen laten zien dat dialyseren loodzwaar is. En dat transplantatie niet altijd mogelijk is.

"Dialyse is heel heftig. Je bent altijd afhankelijk van die machine."
— Moniek (33)
“Ik wil een goede vader zijn, actief met mijn kinderen kunnen spelen. Door mijn nierziekte heb ik daar geen kracht voor.”
— Patrick (38) getrouwd en vader van 2 kinderen

Grenzen verleggen voor nierpatiënten

De BN'ers fietsen een etappe van 135 km lang. Met een totale klim van maar liefst 4.563 meter. In krap tien weken wordt het viertal klaargestoomd onder begeleiding van coach Leontien van Moorsel en sportarts Guido Vroemen. De vier deelnemers zullen alles moeten geven en hun grenzen steeds opnieuw verleggen.

Kijk op donderdag 25 juli naar Tour de Celeb om 20.30 uur bij NPO1
Herhaling Tour de Celeb: zaterdag 27 juli om 7.15 uur, NPO1
En op donderdag 1 augustus om 11.15 uur, NPO2

"Een draagbare kunstnier geeft dialysepatiënten meer vrijheid en flexibiliteit."
— Willem Jan Bos, internist-nefroloog
''De draagbare kunstnier moet er zo snel mogelijk komen. Help ook mee, word donateur!''
— Erik Dijkstra, journalist

Meer vrijheid met de draagbare kunstnier

Om in leven te blijven zijn duizenden nierpatiënten veroordeeld tot dialyse. Daarom ontwikkelt de Nierstichting de draagbare kunstnier. Een kleinere, lichtere en gebruiksvriendelijke versie van het bestaande hemodialyse-apparaat in een koffer. Waardoor je thuis óf op een andere plek kunt dialyseren. Dankzij de draagbare kunstnier zijn nierpatiënten straks niet meer gebonden aan het ziekenhuis. Ze dialyseren wáár en wanneer ze dit uitkomt. Zo krijgen nierpatiënten hun vrijheid terug. De draagbare kunstnier brengt een radicale verandering in het leven van veel nierpatiënten. En geeft patiënten de kans om een zo normaal mogelijk leven te leiden.

De Nierstichting zet alles op alles om de draagbare kunstnier zo snel mogelijk te realiseren voor nierpatiënten. Hoe snel dit zal zijn is mede afhankelijk van donaties. Er is veel geld nodig. Daarom roepen we kijkers van Tour de Celeb op om donateur te worden om de draagbare kunstnier zo snel mogelijk te realiseren voor patiënten.