Terug naar het overzicht

You're at risk: how health risk information can be made more meaningful for consumers

Projectcode PV44 Projectleider O. Damman Projecttype Research Project Organisatie Amsterdam UMC Locatie Vumc - EMGO+ Instituut Toegekend bedrag € 21.750,00 Startdatum 1-01-2013 Looptijd 61 maanden Status Afgerond

Doel

Onderzoeken hoe gezondheidsrisico's worden geïnterpreteerd en of combinaties van tekst en afbeeldingen bijdragen aan een beter begrip.

Samenvatting

Informatie over gezondheidsrisico's wordt vaak niet goed begrepen. Dit onderzoek ging na hoe dit komt en bestudeert systematisch hoe mensen gezondheidsrisico's interpreteren. Ook testen de onderzoekers of combinaties van tekst en afbeeldingen in de risicocommunicatie bijdragen aan een beter begrip. Dit project is uitgevoerd in samenwerking met NWO, Diabetesfonds, Hartstichting en NIPED.

Conclusies

Mensen baseren de inschatting van hun eigen gezondheidsrisico’s voornamelijk op bestaande kennis en hun eigen ideeën over risicofactoren. Deze overtuigingen bleken belangrijker dan numerieke informatie over de grootte van het risico. De vergelijking met een gemiddeld persoon hielp mensen met hogere cognitieve vaardigheden bij het inschatten van het eigen risico, terwijl dit niet het geval was bij mensen met lagere cognitieve vaardigheden.

Tegen de verwachting in bleken combinaties van tekst en afbeeldingen (infographics) negatief bij te dragen aan een beter begrip bij de deelnemers waarvan het grootste deel lagere cognitieve vaardigheden had. Voor mensen met lagere cognitieve vaardigheden blijft het dus moeilijk om informatie over gezondheidsrisico’s te interpreteren.

Trefwoorden

Voorlichting, gezondheidsrisico's, risicocommunicatie