The role of fat and muscle on the progression of Autosomal Dominant Polycystic Kidney Disease

Projectcode 18OI02 Projectleider dr. Wouter Leonhard Projecttype Innovation Organisatie LUMC - Afd. Humane Genetica Toegekend bedrag € 99.412,00 Startdatum 1-01-2019 Looptijd 15 maanden Status Afgerond

Doel

Ontrafelen van de connectie tussen het bevorderen van spiergroei, het verminderen van vetmassa en het vertragen van ADPKD progressie. Daarnaast bepalen of sport, al dan niet met extra hulp van stoffen zoals Ursolic Acid, cystegroei in een experimenteel model kan remmen. Uiteindelijke doel is de vertaling van interventies naar patiënten.

Samenvatting

Cystenieren (ADPKD) is een ernstige en veelvoorkomende oorzaak van nierfalen door de vorming van duizenden vochtblazen in de nier. In vooronderzoek heeft deze projectgroep cyste-remmende eigenschappen aangetoond van een speciaal molecuul dat, wegens te verwachten bijwerkingen, waarschijnlijk niet geschikt zal zijn voor de behandeling van ADPKD patiënten. Opmerkelijk genoeg lijkt het cyste-remmende effect veroorzaakt te zijn door het vermogen van het molecuul om de spiergroei te bevorderen. Ondertussen hebben andere onderzoeken laten zien dat veranderingen in het metabolisme (stofwisseling) van vet en glucose het ziektebeloop kunnen versnellen. En dat het bevorderen van spiergroei en vermindering van vetmassa juist op deze aspecten van het metabolisme een gunstig effect hebben. De hypothese van dit onderzoek is dat het bevorderen van spiergroei gunstige veranderingen in het metabolisme teweeg kan brengen die geassocieerd zijn met een tragere cystegroei. De onderzoekers zullen de hypothese testen met interventies die veilig en relevant kunnen zijn voor ADPKD-patiënten. De interventies betreffen een hoog vetgehalte in de voeding, training op een speciale loopband en toediening van Ursolic Acid. Ursolic Acid is een relatief veilig molecuul dat onder andere in de schil van appels te vinden is en spiergroei kan stimuleren. Het doel is om specifieke metabolisme profielen te identificeren die geassocieerd zijn met een tragere groei van cystenieren. In de toekomst kunnen vergelijkbare behandelingen wellicht vergelijkbare veranderingen in het metabolisme bij ADPKD-patiënten teweegbrengen om zodoende ADPKD te vertragen. Doelstellingen: 1. Bepalen of het moduleren van spiergroei/vetmassa een effect heeft op de progressie van cystenieren. 2. Bepalen of deze interventies leiden tot een specifiek metabolisme profiel, geassocieerd met eenvertraging van PKD progressie. 3. Bepalen of de activatie van cellulaire eiwitten die cystevorming aanjagen, wordt genormaliseerd door de interventies.

Conclusies

Allereerst hebben de onderzoekers in een kortlopend experiment uitgezocht of het moduleren van spiergroei/vetmassa een effect heeft op de progressie van cystenieren. In een diermodel van PKD laten de onderzoekers zien dat er bij inspanning op de korte termijn al een verandering in het metabolisch profiel in de nier ontstaat.
Voor het volgende experiment hebben de onderzoekers de toediening van Ursolic Acid vervangen door Salsalaat; een stof die lijkt op aspirine maar minder bijwerkingen op het maag darm kanaal heeft. De reden is dat er in het eerste experiment een verband leek te zijn tussen enkele risico’s en de behandeling met Ursolic Acid. Daarnaast heeft ander onderzoek aangetoond dat Salsalaat niet alleen PKD vertraagt maar ook het energie metabolisme in skeletspieren beïnvloedt.
Dit tweede dierexperiment laat zien dat trainen in een speciaal loopwiel metabolische veranderingen veroorzaakt in de PKD-nieren. De langdurige training heeft echter geen effect op de ziekteprogressie. In lijn met eerdere resultaten is Salsalaat effectief in het vertragen van de PKD-progressie. De combinatie van Salsalaat en langdurig trainen blijkt echter niet effectiever dan Salsalaat alleen.
Recent onderzoek heeft zwaarlijvigheid in verband gebracht met snellere PKD-progressie. De onderzoekers denken daarom dat inspanning obesitas kan voorkomen / verminderen en zo een positief effect kan hebben voor ADPKD-patiënten. De onderzoekers hebben echter geen bewijs gevonden dat dit ook geldt voor slanke personen.
Samenvattend heeft dit onderzoek laten zien dat in muizen training een effect heeft op het metabolisme in cystenieren en is de werkzaamheid van Salsalaat bevestigd.

Trefwoorden

Soort: Fundamenteel/toegepast, niet-klinisch