BK virus infection of the tubular epithelium in renal transplant recipients: innate immunicty, immune evasion and viral (re)activation

Projectcode KSTP1206 Projectleider dr. Hanneke de Kort Projecttype Kolff Organisatie Amsterdam UMC Locatie AMC - Afd. Experimentele Immunologie Toegekend bedrag € 150.000,00 Startdatum 1-07-2013 Looptijd 41 maanden Status Afgerond

Doel

Het vinden van een verklaring voor de activatie of reactivatie van het BK-virus na niertransplantie en de nierziekte die daar het gevolg van kan zijn (BKVAN). Betere controle van het virus na niertransplantatie en minder verlies van transplantaatnieren op de lange termijn.

Kolff Postdoc Startup Beurs

Na transplantatie zijn afweeronderdrukkende medicijnen nodig om een afstoting te voorkomen. Hierdoor stijgt het risico op infectie. Een belangrijke complicatie na niertransplantatie is infectie met het BK-virus door activatie of reactivatie van het virus. Dit kan nierziekte veroorzaken wat kan leiden tot verlies van de nier (BK-virus geassocieerde nefropathie, BKVAN) en toename van het verlies van transplantaatnieren op de lange termijn. Om een gerichte behandeling te vinden is het nodig het mechanisme van de ziekte te ontrafelen.

De hypothese is dat de wisselwerking tussen nierweefsel en het virus verloopt via receptoren van niercellen voor virusmateriaal. De aangeboren afweer wordt hierdoor geactiveerd wat kan leiden tot nierziekte. Meer kennis van de wijze waarop BKVAN ontstaat, moet resulteren in verbetering van de controle van het BK-virus na niertransplantatie en in minder nierverlies op de lange termijn.

Vraagstelling.
1. Welke receptoren op niercellen (tubulaire epitheelcellen) zijn betrokken bij de herkenning van BKV en wat voor reactie van het aangeboren immuunsysteem brengt dat teweeg?
2. Wat zijn de mechanismen van BKV om de afweerreactie te ontlopen of te onderdrukken?
3. Welke factoren zijn van belang bij de acticatie of reactivatie van BKV na niertransplantatie?

Conclusies

Het gebruik van afweeronderdrukkende medicijnen na transplantatie veroorzaakt een verhoogd risico op een virusinfectie met bijvoorbeeld het BK-virus. Met dit onderzoek hebben de onderzoekers geprobeerd om een verklaring te vinden voor de activatie of reactivatie van het BK-virus na niertransplantie en de nierziekte die daar het gevolg van kan zijn (BK-virus geassocieerde nefropathie, BKVAN).

De resultaten laten zien dat BK-virusinfectie van niercellen (tubulaire epitheelcellen) niet leidt tot activatie van het afweersysteem van de niercellen. Niercellen kunnen wel infectie met andere virussen herkennen en een afweerreactie op gang brengen. Dat de cellen het BK-virus niet herkennen komt niet door een actieve onderdrukking van componenten in de cel. Dit hebben de onderzoekers aangetoond door eerst niercellen met het BK-virus te infecteren en ze vervolgens te stimuleren. De verwachting was dat de geïnfecteerde cellen de afweerreactie als gevolg van de stimulatie zouden onderdrukken, maar dit bleek niet het geval te zijn.

Concluderend, het BK-virus onderdrukt niet actief het afweersysteem in niercellen, maar weet zichzelf waarschijnlijk goed verborgen te houden in deze cellen. Therapieën tegen het BK-virus kunnen zich dus richten op het ingrijpen in processen die voor het BK-virus van belang zijn om zich verborgen te houden in de nierepitheelcellen, of op het ingrijpen op andere cellen dan de nierepitheelcellen.

Trefwoorden

Soort: cellijnen; fundamenteel niet-klinisch