Voorlichting over alle onderdelen van het dieet

Nierpatiënten hebben een ingewikkeld dieet en zien vaak alleen delen ervan en niet de samenhang. Maar voedingsmiddelen bevatten altijd meerder voedingsstoffen (zoals kalium, eiwit of fosfaat). Dit blijkt voor patiënten vaak lastig. Daarom ontwikkelde het Amphia Ziekenhuis uit Breda in de NierstichtingChallenge een leerzaam en praktisch spel om een andere manier van voorlichten toe te voegen aan de bestaande werkwijze.

“Een dieet voor nierpatiënten is een van de moeilijkste diëten. Er moet rekening worden gehouden met vocht, calorieën, eiwitten, kalium, zout en fosfaat”, vertelde Marleen Jager, diëtist in het Amphia Ziekenhuis. Zij merkte dat patiënten het vaak lastig vinden om de samenhang te zien. Daarom ontwikkelde zij tijdens de NierstichtingChallenge nieuw voorlichtingsmateriaal, waaronder een bingospel en een bord met drie schijven (voor eiwit, kalium en fosfaat) dat diëtisten kunnen gebruiken om patiënten voor te lichten.

Het voorlichtingsmateriaal is getest onder patiënten: 91 procent vond het heel leerzaam en 96 procent gaf als cijfer een 7 of hoger. Ook onder diëtisten is een enquête afgenomen. Zij wilden het zeker gaan gebruiken, variërend van 4 keer per jaar tot 1 keer per week, en zowel tijdens individuele voorlichting als bij groepsconsulten. “We zijn nu aan het nadenken over hoe we het materiaal verder gaan verspreiden. Het is heel visueel materiaal, dus ook geschikt voor laaggeletterden”, aldus Marleen.