Nierpatiënten zijn volhouders, ze moeten wel

Ruim 60.000 collectevrijwilligers collecteren van 15 t/m 21 september tijdens de collecteweek van de Nierstichting. In het hele land gaan die week collectanten op pad om geld in te zamelen voor het welzijn van nierpatiënten. En dat is hard nodig, want leven met een nierziekte beperkt je enorm. Daarom gaat de Nierstichting door totdat elke nierpatiënt weer de vrijheid heeft om gewoon te kunnen leven.

Weinig mensen weten hoe het is om een nierziekte te hebben en hoe dat je leven beperkt. Als er iets kenmerkend is aan nierpatiënten, is dat het volhouders zijn. Ze móeten dat wel zijn. Jarenlang dialyseren. En als er dan een donornier beschikbaar komt en de operatie plaatsvindt dan is het nog maar afwachten of de nier niet wordt afgestoten. En als dat gebeurt, begint alles weer opnieuw.

Patrick (38), vader van twee zoontjes, is sinds zijn zeventiende nierpatiënt. Hij dialyseert nu drie keer per week vier uur per dag in het ziekenhuis. Maar Patrick geeft niet op. Hij houdt vol. Voor zijn vrouw en zijn twee jongens, waarmee hij zo graag oud wil worden.
Dialyseren houdt nierpatiënten in leven, maar is loodzwaar,” zegt Tom Oostrom, directeur van de Nierstichting. “Nierpatiënten zoals Patrick zijn echte volhouders. Urenlang per week aan de dialyse, vast aan een groot apparaat in het ziekenhuis. En altijd leven met de angst dat het mis kan gaan. Maar zij geven niet op. En ook wij strijden door totdat nierpatiënten weer de vrijheid hebben om gewoon te kunnen leven.”

Helpt u mee nierpatiënten hun vrijheid terug te geven?
Dat kan alleen dankzij de inzet van alle collectanten. Én met steun van donateurs. Help ook mee en geef nierpatiënten weer de vrijheid om gewoon te kunnen leven. Geef tijdens de Nierstichting collecteweek aan de collectant of doneer direct op nierstichting.nl/collecte-2019.

In cijfers
Bijna 17.000 mensen in Nederland hebben nierfalen, waardoor ze een nierfunctie vervangende behandeling (hebben) ontvangen dialyse of transplantatie. In Nederland moeten 6.500 mensen dialyseren om in leven te blijven. Jaarlijks overlijdt 1 op de 6 dialysepatiënten. 1,7 miljoen mensen in Nederland heeft chronische nierschade, daarvan lopen 220.000 een hoog tot zeer hoog risico op nierfalen en overlijden door hart- en vaatziekten. Zij krijgen mogelijk te maken met dialyse of transplantatie.

Download persbericht