Taken, verantwoordelijkheden en stappenplan

Als coördinator fungeer je als spin in het web van de collecte in je woonplaats of wijk. Je zorgt voor een goede band met je collectanten en eventuele wijkcoördinatoren. Zo ben je het belangrijkste aanspreekpunt en zorg je ervoor dat zij tijdig over alle nodige materialen beschikken. Ook ben je verantwoordelijk voor de administratie en de inzameling en registratie van de opbrengsten.

Je taken als collectecoördinator met wijkcoördinatoren

• Je bent het eerste aanspreekpunt voor de wijkcoördinatoren in je woonplaats/collectegebied.
  • Je onderhoudt het contact met de wijkcoördinatoren.
  • Je beheert samen met de wijkcoördinatoren het collectantenbestand in je woonplaats/collectegebied.
  • Je zorgt met de wijkcoördinatoren voor de werving van nieuwe collectanten.
  • Je bestelt tijdig het collectemateriaal en de onderscheidingen voor jubilarissen en verspreidt dit onder de wijkcoördinatoren.
  • Je stelt samen met de wijkcoördinatoren de wijkindeling en looproutes vast.
  • Je verzamelt de wijkopbrengsten.
  • Je stort de totale collecteopbrengst op de rekening van de Nierstichting en verantwoordt de opbrengst op de afrekenstaat.
  • Je overhandigt onderscheidingen aan jubilerende wijkcoördinatoren en/of collectanten.

Het organiseren van de collecte neemt gemiddeld 15-25 uur per jaar in beslag, met name in augustus en september. De tijdsinvestering is afhankelijk van de grootte van je collecteorganisatie. Bovenstaande stappen worden in dit animatiefilmpje nogmaals doorgenomen.

In de collecte maken wij onderscheid tussen coördinatoren die een traditionele collecte (waarbij ook contant geld wordt opgehaald) en een 100%QR collecte organiseren. De instructies en taken van de collectecoördinator met wijkcoördinatoren vind je overzichtelijk terug in dit pdf-document. Een schematische weergave in tijd van deze taken vind je in onderstaande documenten:
Agenda 100%QR collecte

Je taken als collectecoördinator zonder wijkcoördinatoren

Je bent het eerste aanspreekpunt voor de collectanten in je woonplaats/collectegebied.

• Je onderhoudt het contact met de collectanten.
  • Je beheert het collectantenbestand in je woonplaats/collectegebied.
  • Je zorgt voor de werving van nieuwe collectanten.
  • Je bestelt tijdig het collectemateriaal en de onderscheidingen voor jubilarissen en verspreidt dit onder de collectanten.
  • Je stelt de looproutes vast.
  • Je neemt de collectebussen aan het eind van de collecteweek in en telt de opbrengst met de collectant.
  • Je stort de collecteopbrengst op de rekening van de Nierstichting en verantwoordt de opbrengst op de afrekenstaat
  • Je overhandigt onderscheidingen aan jubilerende collectanten.

In de collecte maken wij onderscheid tussen coördinatoren die een traditionele collecte (waarbij ook contant geld wordt opgehaald) en een 100%QR collecte organiseren. De instructies en taken van de collectecoördinator zonder wijkcoördinatoren vind je overzichtelijk terug in dit pdf-document. Een schematische weergave in tijd van deze taken vind je in onderstaande documenten:

Je taken als wijkcoördinator

• Je bent het eerste aanspreekpunt voor de collectanten in je wijk
  • Je onderhoudt het contact met de collectanten.
  • Je beheert het collectantenbestand in je wijk.
  • Je zorgt (samen met je collectecoördinator) voor de werving van nieuwe collectanten.
  • Je ontvangt de collectematerialen van je collectecoördinator en verspreidt deze onder de collectanten.
  • Je stelt (samen met je collectecoördinator) de looproutes vast.
  • Je verantwoordt de wijkopbrengst aan je collectecoördinator
  • Je overhandigt (samen met je collectecoördinator) onderscheidingen aan jubilerende collectanten.

Het organiseren van de collecte neemt gemiddeld 10-15 uur per jaar in beslag, met name in augustus en september. De tijdsinvestering is afhankelijk van het aantal collectanten in de wijk. Bovenstaande stappen worden in dit animatiefilmpje nogmaals doorgenomen.

In de collecte maken wij onderscheid tussen coördinatoren die een traditionele collecte (waarbij ook contant geld wordt opgehaald) en een 100%QR collecte organiseren. De instructies en taken van de wijkcoördinator vind je overzichtelijk terug in dit pdf-document. Een schematische weergave in tijd van deze taken vind je in onderstaande documenten:

Collectebus klaarmaken
Alle begin is lastig, hierom hebben wij een beknopte handleiding gemaakt waarin we uitleggen hoe een collectebus klaar wordt gemaakt voor gebruik.

Videohandleidingen
Om de collecte-administratie te voeren, heb je toegang tot Collecteweb. Om hier snel in thuis te raken hebben we handige videohandleidingen ontwikkeld.

Je taak als collectant

Als collectant draait het om jou! Jij zorgt er immers voor dat de mensen in je buurt worden gevraagd een donatie te doen voor de Nierstichting. Met je coördinator of wijkhoofd stem je af in welke straten je gaat collecteren. Dit kan in je eigen straat zijn, maar als je liever in een andere buurt collecteert is dat ook prima.

De beste tijd om te collecteren is tussen 17 uur en 20 uur, omdat dan de meeste mensen thuis zijn. Als je liever niet alleen ’s avonds de straat op gaat, kun je ook samen met een ander gaan, of uitsluitend overdag. Woensdagmiddag en zaterdag zijn ook goede tijdstippen om te collecteren. Veel mensen vinden het gezelliger om samen met een familielid, buurman/vrouw of vriend(in) te lopen. Wilje hier meer over weten, dan kun je dit bespreken met je coördinator.

De minimum leeftijd om te collecteren is zestien jaar. Jongere kinderen mogen dus niet alleen collecteren, wel samen met een volwassene. Potentiële gevers weten het vaak te waarderen dat kinderen meelopen en kinderen vinden het vaak leuk. Daar komt bij dat je een goed signaal afgeeft aan de kinderen door ze sociaal-maatschappelijk te betrekken.

In de buurt van winkelcentra zijn vaak goede plekken om te collecteren en meestal is dit ook prima mogelijk. Vraag wel eerst even toestemming. Ook adviseren wij om dit alleen op zaterdag te doen, dit is namelijk de laatste dag van onze collecteweek. Zo zit je de huis-aan-huis collectanten niet in de weg.

In dit filmpje meer informatie over het collecteren.