Geld geteld... collectebussen invoeren

Het einde van de collecteweek, de collectebussen worden weer geleegd op de keukentafel en geteld. Hoe die bedragen dan in CollecteWeb komen leggen we je graag uit.

Stap 1: Aanmaken van een nieuwe collectebus

  1. Kies je in de donderblauwe balk voor ‘Collectebussen’.
  2. Gebruik de + (Plusteken) rechtsboven om bussen toe te voegen.
  3. Alle personen die het schuifje op Ja hebben staan worden getoond.
  4. Zet een vinkje voor de collectant waarvan je een collectebus wilt aanmaken.
  5. Druk op het vinkje rechtsboven om de bussen aan te maken

Stap 2: Het ‘vullen’ van de collectebus

Als de collectant waarvoor de collectebus is aangemaakt is ingedeeld op een looproute wordt de nieuw aangemaakte collectebus getoond met een oranje icoontje. Het icoontje is grijs/blauw als er nog geen looproute aan die persoon is toegekend. Het helpt ons als je dit alsnog zou doen. Zo kunnen wij goed de opbrengst per looproute in kaart brengen.
Wanneer de collectebus van de collectant is geteld, kan deze worden ingevoerd.

  1. Klik op het icoon van de collectebus.
  2. De gegevens van de collectant zijn hier al ingevoerd, eventueel is hier nog een aanpassing in de looproute te maken.
  3. Vul de datum in dat de collectebus retour is gekomen.
  4. Vul de getelde opbrengst in met twee cijfers achter de komma.
  5. Vul eventueel een opmerking in die bij de collectebus kan worden opgeslagen. Een voorbeeld kan zijn ‘er zaten 5 Britse Ponden in de collectebus’.
  6. Eventueel vreemd geld tel je niet mee bij de opbrengst, geef dit aan je collectecoördinator, zodat deze het aan de regiomanager kan geven.
  7. Gebruik het vinkje rechtsboven om de collectebus te bewaren.
  8. Het icoontje van de collectebus verandert nu naar groen.

Stap 3: Opbrengsten inzien

  1. Als de collectebus gevuld is, wordt deze (na enige tijd) bij het menu-onderdeel Opbrengsten in de donker blauwe balk getoond.
  2. Per collectant is hier de opbrengst volledig uitgesplitst te zien;
    • Collectebus (opbrengst van contant geld)
    • Online (opbrengst via de online collectebus)
    • QR IDEAL (opbrengst via de persoonlijke QR-code)

Wanneer de collectant z’n persoonlijke collectepagina heeft geactiveerd, kan hij de Online en QR-opbrengst op deze persoonlijke collectepagina zelf ook inzien.

Geld storten en collecte-administratie afronden

CollecteCoördinatoren zijn na het invoeren van de collectebussen nog niet klaar met de collecte-administratie. Lees hier meer over de verdere financiële afwikkeling.

Vragen of hulp nodig?

Als je problemen ondervindt of vragen hebt over dit onderdeel, neem dan contact met ons op: collecte@nierstichting.nl of bel met 035-697 80 50.

Bedankt voor jouw geweldige bijdrage aan de Nierstichting. Samen maken we een verschil!


Deze uitleg is eventueel ook als video te bekijken.