VWS kiest voor Nutri-Score
29 november 2019
Op 28 november heeft staatssecretaris Blokhuis (VWS) zijn keuze bekend gemaakt voor een voedselkeuzelogo: de Nutri-Score. Het nieuwe logo oogt als een energielabel, en moet helpen om gezonde voedselkeuzes te maken. Het gaat om een principebesluit. De komende 1,5 jaar wordt onderzocht hoe het van oorsprong Franse logo vertaald kan worden naar een Nederlandse variant. De Nierstichting pleit met Hartstichting en Diabetesfonds voor een goede aansluiting van het logo met de Schijf van Vijf.
Het is goed nieuws dat VWS na jaren van onduidelijkheid kiest voor een gezondheidslogo. Voordat het logo wordt ingevoerd, moeten er nog wel de nodige stappen gezet worden. Belangrijk is dat het logo voor iedereen goed te begrijpen is, en dat het label écht bijdraagt aan gezonde(re) keuzes. Specifiek voor mensen die vanwege hun gezondheid op zout, verzadigd vet en suikerinname moeten letten. Ook moet het gezonde mensen helpen bij een gezonde levensstijl.
De komende 1,5 jaar wordt onderzocht hoe het Franse Nutri-Score kan worden vertaald naar een Nederlandse versie. Het label, dat zich kenmerkt van A (gezond) tot E (meest ongezond) moet dan goed aansluiten op de Nederlandse Richtlijnen gezonde voeding, zoals die vertaald zijn in de Schijf van Vijf. Producten met teveel zout, vet en suikers en te weinig vezels mogen bijvoorbeeld geen A-score krijgen als ze niet in de Schijf van Vijf passen. Ook mag een (zoute) pizza niet even goed scoren als water of volkorenbrood. Onafhankelijke experts moeten binnen een internationaal comité bepalen op welke manier Nutri-Score op een juiste wijze gezonde keuzes weegt en laat zien. De Nierstichting, Diabetesfonds en Hartstichting maakten hun standpunt hierover in een brief kenbaar aan de staatssecretaris.
Een nieuw voedselkeuzelogo voor een gezondere keuze
Van het geconsumeerde zout zit nog steeds ongeveer 80% in gekochte voedingsmiddelen. Op dit moment is die gezonde keuze lastig te maken. Etiketten zijn vaak lastig te lezen, en de vele nieuwsberichten, foodblogs, gezondheidsclaims en logo’s over gezonde voeding en zout zijn voor veel mensen verwarrend. Een duidelijk voedselkeuzelogo vergemakkelijkt het voor consumenten om een gezonde keuze te maken.