Britt en Urvin winnen 25.000 euro voor de verdere ontwikkeling van de Vascoscope

Vandaag dansten acteurs Urvin Monte en Britt Scholte in de finale Dance Dance Dance de benen uit hun lijf voor nierpatiƫnten. Met hun geweldige inzet verdienden zij een vandaag mooie tweede plaats en daarmee een bedrag van 25.000 euro voor de Nierstichting, voor de verdere ontwikkeling van de Vascoscope in het UMC Utrecht.

Voorafgaand aan het programma hebben Britt en Urvin er al een loodzware trainingsperiode opzitten die hoort bij deelname aan het programma. Ook het dansen in de uitzendingen zelf is heftig, maar niet voor niets. Elk koppel verdient met hun deelname namelijk in ieder geval een bedrag van 25.000 euro voor een door henzelf gekozen doel. Het winnende duo krijgt maar liefst 100.000 euro om te schenken aan hun goede doel.

De opa van Britt overleed aan de gevolgen van nierfalen. Hij besloot niet te dialyseren gezien de lichamelijke impact die dit heeft. ‘Wij dansen voor de Nierstichting, omdat mijn opa vroeger een medicijnvergiftiging heeft gekregen, waardoor zijn nieren werden aangetast. Hij moest toen dialyseren en heeft uiteindelijk besloten dit niet te doen en overleed uiteindelijk aan de gevolgen.’

Toen Britt bij bezoek aan de dialysekliniek Tsale Kirzner (in de 70) zag dialyseren, greep dit haar dan ook enorm aan en beseffen Britt en Urvin pas echt wat voor impact dialyse heeft op iemands leven. Daarom dansten Britt en Urvin voor de Nierstichting. Met hun prachtige inzet verdienden Britt en Urvin afgelopen zaterdag een mooie tweede plek, waar ze trots op mogen zijn. Hiermee dragen zij bij aan de verdere ontwikkeling van de Vascoscope in het UMC Utrecht en daarmee een beter leven van nierpatiënten in Nederland.

De Vascoscope

Voor mensen bij wie de nieren niet meer functioneren, kan dialyse uitkomst bieden. Het bloed wordt door een dialyseapparaat, buiten het lichaam gereinigd, gemiddeld drie keer per week, vier uur lang. Daarvoor krijgt de patiënt via een operatie een zogenaamde kunstmatige ader of shunt. Hier gaan, elke dialysebehandeling opnieuw, twee naalden in. Maar regelmatig gaat het aanprikken van de shunt niet meteen goed. Dit is pijnlijk voor de patiënt en de shunt kan beschadigen, waardoor infecties en bloedingen ontstaan of opnieuw een operatie nodig is.

Met het gewonnen bedrag financiert de Nierstichting de verdere ontwikkeling van Vascoscope, een klein echoapparaat waarmee de shunt bij dialysepatiënten goed zichtbaar wordt. Dit maakt het nauwkeurig aanprikken van dialysenaalden bij nierpatiënten veel gemakkelijker. Met deze steun kan het UMC Utrecht een technische test met het prototype uitvoeren en wordt ook het gebruikersonderzoek ondersteund. Zo kan de Vascoscope in de toekomst op de markt komen, voor alle verpleegkundigen en thuisdialysepatiënten.

‘Dance Dance Dance’ gemist? Kijk de uitzendingen terug via de website van RTL.