Nieuwe biografie over Willem Johan Kolff, de man die miljoenen levens redde

Vandaag verschijnt bij Uitgeverij Balans 'De man die miljoenen levens redde', een biografie over Dokter Willem Kolff (1911-2009). Uitvinder-arts Willem Johan Kolff is de uitvinder van de kunstnier. Zijn gedrevenheid en doorzettingsvermogen vormen een blijvende inspiratiebron voor de Nierstichting. Auteur Herman Broers schreef dit enerverende levensverhaal over een van de belangrijkste medische pioniers die Nederland heeft voortgebracht.

Gedreven pionier
Hij deed wat niemand voor hem had gedurfd: machines gebruiken om menselijke organen te vervangen. Direct na de Tweede Wereldoorlog redde hij als eerste ter wereld een nierpatiënt het leven met een kunstmatige nier van worstenvel, rubberslangen, een naaimachinemotor, een waterpomp van een T-Ford, aluminium uit een neergeschoten vliegtuig en een waterbak van een pannenbouwer.

Kunstnier en meer
Tijdens de oorlog redde hij honderden dwangarbeiders, onder wie verzetsmensen en Joden, uit handen van de Duitsers, bijvoorbeeld door ze ziek te houden, te laten ontsnappen, te verstoppen of administratie te vervalsen. In 1950 vertrok Kolff met zijn gezin naar de Verenigde Staten waar hij na de kunstnier ook nog een hart-longmachine en het kunsthart ontwikkelde en uitgroeide tot de mondiale vader van de kunstorganen. Vier keer werd hij genomineerd voor de Nobelprijs voor de Geneeskunde, de enige prijs die hij nooit zou ontvangen. Inmiddels zijn anderen verder gegaan met zijn erfenis, en binnenkort is zelfs de draagbare kunstnier een feit.