€ 15 miljoen euro voor ziekte-overstijgend onderzoek naar werking afweersysteem

De Samenwerkende Gezondheidsfondsen (SGF), waarin 20 gezondheidsfondsen de krachten hebben gebundeld, trekken samen met Topsector Life Sciences & Health (Health~Holland) en het bedrijfsleven 15 miljoen euro uit voor veelbelovende immunologische onderzoeken. De Nierstichting draagt bij aan een van de twee onderzoeken die na de zomer van start gaan.

De onderzoeken moeten de werking van het menselijk afweersysteem verder ontrafelen. Het doel is uiteenlopende ziektes waarbij het afweersysteem ontregeld is, zoals bij sommige nierziekten, kanker, reuma en MS, beter te begrijpen en te bestrijden. Niet eerder werd er in Nederland zo breed ziekte-overstijgend samengewerkt in onderzoeken naar het afweersysteem.

Afweersysteem speelt cruciale rol bij veel ziektes
Het afweersysteem beschermt ons tegen een groot aantal infecties en ziektes. Bij veel aandoeningen is het afweersysteem ontregeld; zo reageert het afweersysteem bijvoorbeeld te sterk in het geval van auto-immuunziekten zoals reuma en diabetes en juist onvoldoende in het geval van kanker. Ook bij MS, allergieën, chronische ontstekingsziekten aan bijvoorbeeld de darmen of luchtwegen en het ontstaan van hart- en herseninfarcten speelt het afweersysteem een belangrijke rol. Ondanks enorme vooruitgang in de behandeling van deze aandoeningen is er lang niet voor alle patiënten zicht op genezing, laat staan op het voorkomen ervan.

Een goed werkend afweersysteem houdt de mens gezond. De toegekende onderzoeken moeten het mogelijk maken om eerder in het proces van het ontstaan van ziektes het afweersysteem bij te sturen. Ontsporing van cellen speelt bij veel ziektes een cruciale rol in het ontstaan van de aandoening. Als die ontsporing kan worden tegengaan of hersteld, dan komt genezing echt in zicht.

Eén van de toegekende onderzoeken is het project Target to B!. Arjen Rienks (Nierstichting): “Veel mensen weten wel dat nierpatiënten na een transplantatie afweeronderdrukkende medicijnen moeten slikken om afstoting te voorkomen. Maar dat een verstoord afweersysteem ook nierziekten kan veroorzaken weten niet veel mensen. Bij een auto-immuunziekte als SLE richt het afweersysteem zich tegen cellen van het eigen lichaam, in het geval van SLE kan tegen de cellen van de nierfilters. Uiteindelijk moeten deze patiënten vaak gaan dialyseren omdat hun nieren hierdoor niet meer werken, een loodzware behandeling. Dit onderzoek kan een bijdrage leveren aan het ontrafelen van de manier waarop dit soort ziekten werken. Het kan bovendien leiden tot betere en meer individuele behandeling van nierziekte veroorzaakt door SLE.”

Samen, sneller en beter
Belangrijk criterium bij de toekenning van het onderzoeksgeld was een duurzame samenwerking tussen onderzoeksinstellingen, bedrijven en gezondheidsfondsen. “We hebben nu de top van de Nederlandse immunologie verzameld die aan deze belangrijke opdracht gaan werken.

Samen kunnen we sneller tot een beter resultaat komen en patiënten met deze nare aandoeningen een hoopvollere toekomst bieden”, aldus Emiel Rolink, directeur van de Samenwerkende Gezondheidsfondsen (SGF).