Waarom deze actie

Op 9 oktober is het Europese Orgaandonatie Dag. Die dag betuigen ontvangers van een donororgaan hun dank aan donoren en diens naasten of nabestaanden. We staan stil bij donoren die, bij leven of na overlijden, één of meer organen doneerden. We vragen hiermee aandacht voor het belang van erkenning en waardering van (anonieme) donoren en hun nabestaanden. We doen dit via onze website en met de hashtag #levendoorgeven.

Waarom is bedanken belangrijk?
Elk jaar worden duizenden levens gered dankzij overleden en levende orgaandonoren en hun familieleden, die een belangrijke rol vervullen in het donatieproces. Mariette Kraayvanger, programmamanager Donatie en Transplantatie bij de Nierstichting: “We weten uit onderzoek dat het ontvangen van een dankbetuiging, bijvoorbeeld in de vorm van een brief, voor nabestaanden veel steun kan bieden in het rouwproces en helpt bij betekenisgeving. Maar ook voor mensen die bij leven een nier hebben gedoneerd is erkenning en waardering erg belangrijk. Wij willen deze mensen laten weten dat die dankbaarheid er is en daarom zijn wij deze actie gestart.”

Wat kan ik zelf doen?
Als je een donororgaan hebt ontvangen van een overleden persoon, dan kun je een brief schrijven aan de nabestaanden. Het transplantatiecentrum waar de operatie plaatsvond kan je hierbij helpen. Ook kan de Nederlandse Transplantatiestichting je helpen. Op de website van de Transplantatiestichting vind je er meer informatie over.

In het boek 'Hoe kan ik je ooit bedanken?' heeft de Transplantatiestichting bedankbrieven verzameld van mensen die een orgaan of weefsel hebben ontvangen. Je kunt het boek gratis bestellen.

De vrouw van Tim Hoogenbosch ontving een donorhart. Samen met zijn vrouw schreef hij een brief aan de nabestaanden van haar donor. Tim helpt nu anderen zo'n brief te schrijven: “Sommigen weten niet waar ze moeten beginnen, anderen zijn bang de verkeerde woorden te kiezen, of hebben te lang gewacht. Stilstaan bij wat een transplantatie voor je betekent, en daar woorden aan geven, kan helpen emoties te verwerken”. Lees het verhaal van Tim of kom met hem in contact voor hulp bij het schrijven van een brief.

Nationaal Donormonument
Het Donormonument is er om alle donoren te herdenken die hun organen en weefsels hebben afgestaan. Het is een plaats waar ontvangers van een donororgaan hun donor - anoniem - kunnen bedanken. Daarnaast is het een plek waar vrienden en familieleden van donoren troost kunnen vinden. Het monument staat naast de Grote Kerk in Naarden. Kijk op de website van het Nationaal Donormonument voor meer informatie.