Praat over orgaandonatie

Het is belangrijk dat je familie en vrienden weten hoe jij denkt over orgaandonatie. Zodat je naasten weten wat jouw wens is en ze hier niet op een zeer moeilijk moment mee worden geconfronteerd. Maar hoe ga je zo’n gesprek aan?

3 tips voor een gesprek
Het gesprek starten over orgaandonatie kan moeilijk zijn. Daarom geven we je hier een aantal tips.

1. Gewoon doen

Aan de keukentafel, tijdens een wandeling of met een kopje thee: kies jouw juiste moment voor een gesprek over orgaandonatie. Neem er zoveel tijd voor als je nodig hebt. Het kan in 2 minuten, maar je kunt er ook een uur over praten. Het is allemaal goed, zolang jullie je er prettig bij voelen.

2. Voer het gesprek met een open houding

Respecteer elkaar en sta open voor het standpunt van de ander. Je wil de ander niet overtuigen, elke mening is goed. Of je nu vóór of tegen orgaandonatie bent.

3. Bespreek het met meerdere mensen

Praat erover met je partner, ouders, goede vrienden én je kinderen. Het is belangrijk dat meerdere mensen weten hoe jij over orgaandonatie denkt en dat jij het van hen weet. En het kan hen ook aan het denken zetten en aanmoedigen om hun wens uit te spreken.

Janine was twaalf toen ze een donornier kreeg van een overleden jongen. Ze kan met geen pen beschrijven hoe dankbaar ze is. Ze heeft vaak een gesprek over haar transplantatie. Haar tip? “Maak het toegankelijk. Hoe zwaarder je het maakt, hoe moeilijker het is om erover te praten. Want hoe fijn is het als je van elkaar weet wat iemands keuze is?”

Janine
'Hoe fijn is het als je elkaars keuze kent'
Janine, nierpatiënt

Lees het interview met Janine

Met welke vragen begin je zo’n gesprek?
Vind je het moeilijk om over orgaandonatie te beginnen? Dat is helemaal niet gek! Deze vragen kunnen je helpen om het gesprek over orgaandonatie te starten.

• Heb jij een keuze gemaakt over orgaandonatie?
  • Waarom heb je deze keuze gemaakt?
  • Vind je het belangrijk om een keuze over orgaandonatie te maken?
  • Weet je of ik orgaandonor ben?
  • Ken je iemand die een nier van een ander heeft gekregen of een nier aan een ander heeft gegeven?
  • Zou jij - mocht je kinderen hebben - een nier afstaan aan je kind als hij/zij dat nodig heeft?
  • Weet jij wat er gebeurt als je je keuze niet registreert in het donorregister?

Mart was begin twintig toen zijn leven op z’n kop werd gezet: hij kwam met vage klachten bij de huisarts en bleek ernstige nierschade te hebben. Zijn vader stond hem een nier af, die twintig jaar dienst deed. Zes maanden geleden kreeg hij opnieuw een nier. Dit keer van zijn jongere broer.

Mart
Zijn vader en zijn jongere broer gaven hem een nier
Mart, nierpatiënt

Lees het interview met Mart