Verkort Jaarverslag 2020
< Terug naar Nierstichting.nl
Leven gaat voor 2020 - verkort jaarverslag

Gezonde nieren voor iedereen

Nierpatiënten leven altijd al met veel beperkingen en onzekerheid, maar afgelopen jaar vroeg door corona het uiterste van hen. Met uw steun konden wij er extra voor hen zijn: met betrouwbare informatie en antwoorden op veel vragen. Ook startten we een groot Europees onderzoek naar COVID-19 en de gevolgen voor nierpatiënten. En streden wij onverminderd hard door voor gezonde nieren, meer succesvolle transplantaties, betere zorg en de genezing van nierziekten.
Heel hartelijk bedankt voor uw steun!

Nierschade voorkomen

Nederland werd zoutbewuster: 80.000 mensen bezochten de website, 51.000 mensen deden de Zoutmeter, 3.000 de Zoutquiz, 1.600 de Zoutvergelijker, 13.000 downloadden het zoutbewuste receptenboekje. We gingen door met onze lobby voor minder zout in supermarkt producten en stimuleerden veranderingen voor een Gezonde Generatie met de nieuwe Alliantie Voeding. Onderzoek en pilots gaven inzicht om vroeger opsporen van nierschade te verbeteren.

Nierziekten voorkomen

Nierziekten genezen

De Nierstichting is actief binnen RegMed XB: baanbrekend onderzoek in de regeneratieve geneeskunde waarbij wetenschappers, gezondheidsfondsen, bedrijven en overheden in Nederland en Vlaanderen hun krachten bundelen. Het onderzoek omvat twee veelbelovende oplossingsrichtingen om nierschade te herstellen, waarbij de onderzoekers inzetten op twee verschillende typen stamcellen. In 2020 betrokken we patiënten actief bij het onderzoek.

Draagbare kunstnier

De draagbare kunstnier biedt patiënten meer vrijheid. De COVID-19-pandemie vertraagde de ontwikkeling. Tegelijkertijd schoven we later geplande activiteiten naar voren: het verbeteren van de software en het productierijp maken van de draagbare kunstnier. We brachten de ontwikkeling onder in een nieuwe onderneming, die er met financiering van investeerders voor moet zorgen dat de draagbare kunstnier binnen enkele jaren in Europa beschikbaar komt.

Kortere wachtlijst

Meer succesvolle transplantaties

Meer transplantaties en een langere levensduur van donornieren maken de wachtlijst korter. We financierden 6 nieuwe onderzoeken naar donatie en transplantatie. Het LUMC startte onderzoek naar de ‘refurbished’ donornier (een donornier die opgeknapt wordt voor transplantatie). Dit werd mogelijk gemaakt door de VriendenLoterij en is een belangrijke stap om afstoting te voorkomen. Met donorkeuze.nl ondersteunden we de Donorwet invoering in 2020. En met een nieuwe themapagina potentiële donoren en patiënten: www.nieren.nl/nier-doneren.

Onderzoek & hulp

In 2020 ontvingen 22 nieuwe onderzoeken subsidie. Onderzoekers startten een groot Europees onderzoek naar COVID-19 en gevolgen voor nierpatiënten. We ontwikkelden een nieuw onderzoeksbeleid om de impact voor (toekomstige) nierpatiënten te versterken. Patiënten ondersteunden we met subsidie aan patiëntenverenigingen en met (het coronadossier op) nieren.nl.

Onderzoek & hulp

Samen in actie

Corona beperkte het samen in actie komen in 2020; veel sponsoracties en evenementen gingen niet door. Toch kwamen vele deelnemers, vrijwilligers, bedrijvenpartners en ambassadeurs in actie voor nierpatiënten en gezonde nieren. Met hun verhaal, een eigen actie, tijdens een van onze coronaproof activiteiten of de collecte. Zeer gewaardeerd en met succes!
coronaproof wandelevent
voor genezing nierziekten
415 deelnemers
1 maand
34.145 km
2.474 donateurs

Opbrengst Nierdaagse

ruim € ,-

"Met de steun van mijn familie, vrienden en Nefroloog wandelde ik 60 kilometer tijdens de Nierdaagse. Mijn lichaam zei geen nee en daar ben ik enorm trots op. Ik heb mijn eigen verwachtingen overtroffen en heb daardoor nu al zin in de tweede editie."

Corry van Vliet

Muzikaal hart onder de riem

Om nierpatiënten in coronatijd een hart onder riem te steken produceerde ambassadeur Stanley Burleson het lied ‘Dichter bij elkaar’. In juni verraste hij de 12-jarige Rylan die vanwege zijn nierziekte al maanden in quarantaine zat met een live-optreden. Moeder Denise: ‘Rylan was echt geraakt, dat zag ik in zijn ogen. Deze verrassing heeft ons heel veel goed gedaan!’

Financiële resultaten en jaarverslag