Verkort Jaarverslag 2018
< Terug naar Nierstichting.nl
Leven gaat voor 2018 - verkort jaarverslag

Blijven dromen, durven, doen

In 2018 was de Nierstichting 50 jaar actief. Door te durven en te doen realiseerden we in die tijd heel wat dromen voor nierpatiënten. Ook in 2018 zetten we nieuwe stappen: een betere donorwet, de presentatie van het 3D-model van de draagbare kunstnier, zorgverbetering voor patiënten en onderzoek om onze ultieme droom te realiseren: nierziekten genezen. Dat en meer kon dankzij uw steun en betrokkenheid.
Heel hartelijk bedankt!

Nierschade voorkomen

Bijna iedereen eet te veel zout én zout is slecht voor je nieren. We hielpen mensen te kiezen voor minder zout: met de Zoutquiz (150.000 deelnemers), Zoutvergelijker, Kruidenwijzer (20.000 keer besteld), Zoutchallenge (12.000 deelnemers), tips, recepten en de landelijke Nierstichting Restaurant Driedaagse. De lobby voor minder zout in producten ging door.

Nierziekten genezen
Draagbare kunstnier

Nierziekten genezen

Onze droom: nierziekten genezen. De Nierstichting is actief betrokken bij RegMed XB. Dit samenwerkingsverband stimuleert baanbrekend onderzoek in de regeneratieve geneeskunde en bundelt krachten van wetenschappers, gezondheidsfondsen, bedrijven en overheden. De tweede fase startte met een toegezegde investering van alle partners van € 250 miljoen
voor de komende 10 jaar.

Draagbare kunstnier

Dialyse beperkt het leven van nierpatiënten. Een draagbare kunstnier biedt ze meer vrijheid.
In 2018 presenteerden we het 3D-model van de draagbare kunstnier. We gaven patiënten en professionals inzicht in de status, de technologische ontwikkeling, het gebruiksvriendelijke ontwerp en de concrete werking.

Nierschade voorkome
Kortere wachtlijst

Meer donornieren maken de wachtlijst korter. Onze lobby zorgde voor een doorbraak: de Eerste Kamer stemde begin 2018 vóór een betere donorwet!
We financierden zes onderzoeken naar transplantatie om donornieren beter en langer te laten werken.
Met acht transplantatiecentra werkten we aan een gezamenlijke leefstijlaanpak na transplantatie.

Onderzoek & hulp

In 2018 ontvingen 23 nieuwe wetenschappelijke onderzoeken subsidie. We stimuleerden overheid en bedrijfsleven opnieuw om samen te werken en te investeren in nieronderzoek en innovatie. Het doel: samen meer bereiken voor nierpatiënten. Patiënten ondersteunden we met subsidie aan patiënten- verenigingen en de lancering van nieren.nl.

Onderzoek & hulp

Samen in actie

In 2018 kwamen vele actievoerders, vrijwilligers en bedrijvenpartners in actie voor nierpatiënten. Tijdens een van onze evenementen, de collecte of door zelf een actie te organiseren. Met succes!
Zevenheuvelenloop
Fietselfstedentocht
Nijmeegse Vierdaagse
Dam tot Damloop
Rotary Santa Run
Nierstichting Rally
Nierstichting Golfdag
Tour de Gruyère

Opbrengst sportieve evenementen

ruim € ,-

"We leven in grote onzekerheid; de nieren van mijn zoontje Pim functioneren niet. Daarom ren ik voor Pim en hoop dat er met de sponsoring meer onderzoek kan worden gedaan naar nierziekten."

Dennis Hofste

700 deelnemers liepen zaterdag 10 november 2018 de Nierstichting Rode Loper. Samen verlichtten we het leven van nierpatiënten én de straten van Amersfoort. Ook Rosalie van Tilborg liep mee met haar gezin om te laten zien dat de impact van een nierziekte hen allemaal raakt.

Financiële resultaten en jaarverslag

Financiele resultaten Financiele resultaten
50 jaar dromen, durven, doen
Jaarverslag Nierstichting 2018 (pdf)