Verkort Jaarverslag 2017
< Nierstichting.nl
Leven gaat voor 2017 - verkort jaarverslag

50 jaar dromen, durven, doen

De Nierstichting is vijftig jaar actief. In die tijd hebben we heel wat dromen kunnen realiseren. Door te durven én te doen. Dat deden we ook in 2017 dankzij uw onvoorwaardelijke betrokkenheid en steun. Daar danken wij u hartelijk voor! Want alleen samen met u en in verbinding met andere partijen kunnen wij onze ambities realiseren. Nierziekten kunnen genezen, zodat nierpatiënten hun leven terug krijgen. Dat is onze droom. En dat gaat ons lukken, door te blijven durven en doen.
Wij hopen van harte dat u onze droom blijft steunen.

Nierschade voorkomen

Bijna iedereen eet te veel zout en dat is slecht voor je nieren. Die ongezouten waarheid kwam in 2017 opnieuw aan. Zoutmeter.com, een tool die laat zien hoeveel zout je eet, werd 45.000 keer afgerond en de Zoutquiz 147.547 keer gemaakt. Ook lieten we mensen met recepten en de Nierstichting Restaurant Driedaagse ervaren dat zoutbewust koken smakelijk is. En we lobbyden door voor zoutreductie in levensmiddelen.

Nierziekten genezen
Draagbare kunstnier

Nierziekten genezen

Nierziekten genezen is onze droom. Daarom is de Nierstichting actief betrokken bij RegMed XB.
Dit samenwerkingsverband stimuleert baanbrekend onderzoek in de regeneratieve geneeskunde en bundelt de krachten van onder meer wetenschappers, gezondheidsfondsen, bedrijven en (provinciale) overheden. De eerste fase ging in 2017 officieel van start, net als de onderzoekslijn Een nier uit het lab.

Draagbare kunstnier

Dialyse beperkt het leven van nierpatiënten.
Daarom werkten we in 2017 verder aan de draagbare kunstnier, die meer vrijheid biedt. We vergrootten de betrouwbaarheid en veiligheid van de draagbare kunstnier, door verbeteringen aan het spoelwater-recyclingsysteem. Een mooie stap. De benodigde testen daarvoor kostten wel meer tijd.

Nierschade voorkome
Kortere wachtlijst

Meer beschikbare donornieren maken de wachtlijst korter. Onze lobby voor een betere donorwet resulteerde begin 2018 in een doorbraak: de Eerste Kamer stemde voor Actieve Donorregistratie! We financierden daarnaast innovatieve onderzoeken naar betere matching en een langere levensduur van donornieren. En brachten de effectiviteit van leefstijlinterventies na transplantatie in kaart om de zorg te verbeteren.

Onderzoek & hulp

Nierpatiënt Nicole Gubbels: "Onderzoek is zo belangrijk. Genezing zou geweldig zijn. Ik droom ervan om weer volop mee te kunnen doen met het alledaagse leven." Daarom ontvingen 21 nieuwe onderzoeken subsidie in 2017. Ook stelden we de strategische onderzoeksagenda Nierziekte de Baas op. En werkten we met Nierpatiënten Vereniging Nederland verder aan het platform nieren.nl.

Onderzoek & hulp

Samen in actie

In 2017 kwamen vele actievoerders, vrijwilligers en bedrijvenpartners in actie voor nierpatiënten.
Tijdens een van onze evenementen, de collecte, of ze organiseerden zelf een actie. Met succes!
Nierstichting Rode Loper
Zevenheuvelenloop
Rotary Santa Run
Mud Masters
Dam tot Damloop
Nierstichting Rally

Opbrengst sportieve evenementen

,-

"Mijn man is helaas overleden aan nierfalen. Meedoen met de Rode Loper gaf me een doel. Daarmee kan ik het lot van andere nierpatiënten verbeteren."

Annie de Bruin-Verhoeven

In 2017 presenteerden wij met trots onze nieuwe ambassadeur: meesterkok Rudolph van Veen.

Financiële resultaten en jaarverslag

Financiele resultaten Financiele resultaten
In verbinding voor impact.
Jaarverslag Nierstichting 2017 (pdf)