Collecteren met je eigen QR-code

Je kunt mensen contactloos laten doneren met hun mobiele telefoon. Dat is niet alleen veilig, maar ook handig! Want steeds minder mensen hebben contant geld in huis. Deze manier van betalen bleek eerder al erg succesvol te zijn. Ook dit jaar is er daarom een persoonlijke iDEAL QR-code voor je beschikbaar. In deze tijd een mooie uitkomst voor veilig geven aan de deur. De donateur kan met de mobiele telefoon een QR-code scannen en een donatie doen.

Hoe werkt dit precies? Er zijn twee manieren om te collecteren en doneren met een QR-code.

1. Collecteren aan de deur met de QR-code

Op de collectebus en op je legitimatiebewijs plak je je persoonlijke QR-code die je van ons begin september per post ontvangt bij het collectemagazine. Het enige wat je tijdens de collecteweek hoeft te doen, is mensen erop te wijzen dat ze ook met hun mobiele telefoon kunnen doneren.

Hoe scant de donateur de QR-code?
De donateur hoeft aan de voordeur alleen de QR-code te scannen. Er zijn drie mogelijkheden:
1. De snelste manier om dit te doen, is met de mobiel bankieren app van de bank.
2. Met de camera van een mobiele telefoon.
3. Met een QR-scan-app.

2. Collecteren met je mobiele telefoon

Naast huis-aan-huis collecteren met je QR-code, kun je je opbrengst online aanvullen. Je ontvangt vlak voor de start van de collecteweek een sms of e-mail met een link naar jouw persoonlijke pagina. Vanuit hier kan je gemakkelijk een donatieverzoek delen via WhatsApp, Facebook, e-mail of andere kanalen, en zo je kennissenkring om een donatie vragen. Je ziet de opbrengst vervolgens terug op je persoonlijke pagina.
Zo geef je op een veilige en snelle manier de collecte-opbrengst een extra boost!

Hoe werkt collecteren met je mobiel?

• Klik op de knop ‘Collecteer via WhatsApp’
  • Selecteer in je WhatsApp-contactenlijst mensen of groepen die jij wilt vragen een donatie te doen aan de mobiele collecte
  • Je kunt meerdere mensen (maximaal vijf) per WhatsApp bericht tegelijk selecteren. Zij ontvangen dan allemaal hetzelfde bericht.
  • Klik op ‘Stuur’. Je ziet nu het bericht dat je kan versturen.
  • Je kunt de tekst in het bericht aanpassen. Zorg er wél voor dat de URL (de link om te doneren) hetzelfde blijft. Anders werkt deze niet meer.
  • Is het bericht naar wens, klik dan nogmaals op ‘Stuur’ en het bericht wordt verzonden.
  • TIP: Om te oefenen kun je je eerste Whatsappje sturen aan iemand die je goed kent, bijv. je partner of een goede vriend(in). Je kunt dan zelf zien hoe eenvoudig, veilig en anoniem mobiel doneren is.
  • Hebben mensen via jouw bericht gegeven aan de collecte? Geweldig! Je ziet dit terug in jouw tussenstand. Je ziet niet wie heeft gegeven, maar alleen een bedrag.

Vragen over iDeal QR

Hoe herken ik een iDeal QR-code?

Een officiële iDeal QR-code is herkenbaar aan het iDeal-logo in het midden van de code.

Wat heb ik nodig voor een betaling met iDeal QR?

Iedereen met een mobiele telefoon met een camera functionaliteit kan een QR-code scannen.

Met welke apps kan ik een iDeal QR-code scannen?

Je scant de QR-code met je mobiele telefoon door:

• Een app te openen van je bank. Druk op het tekentje van de QR-scanner.
  • De code te scannen met de camera van een mobiele telefoon.
  • De code te scannen met de QR-scan-app.
Is een iDeal QR-code onbeperkt te scannen?

Ja, een QR-code voor een gift aan een goed doel kan meerdere keren worden gescand.

Wat krijgt een gever te zien als hij geld doneert via iDeal QR?

Op de rekening van de gever komt te staan: Donatie Nierstichting.

Is doneren via een iDeal QR-code wel veilig?

Ja, het is net zo veilig als een reguliere iDeal-beta­ling of pinnen in de supermarkt. Je kan direct na de betaling in je betaalapp zien dat je hebt betaald aan de Nierstichting, dat is het bewijs.

Hoe weet ik dat ik niet word gehackt?

Alleen fondsen die een iDeal-contract hebben afgesloten kunnen gebruik maken van een iDeal QR-code op de collectebus. Tips over veilig doneren aan de deur zijn te vinden op collecteren.nl.

Is een gift nog steeds anoniem?

Ja, volledig anoniem & eenmalig. Een gever wordt dus niet nagebeld en zit nergens aan vast.

Het bedrag staat al ingevuld (€ 5), kun je dit aanpassen?

Ja, de gever kan het bedrag  van € 5 aanpassen voor de betaling met een minimum van € 1.

Waarom is er een nieuwe betaalmethode ontwikkeld?

Mensen hebben steeds minder contant geld in huis, vandaar dat de 25 samenwerkende goede doelen het belangrijk vinden om alternatieve betaalmetho­des te bieden.

Waar gaat het geld naartoe?

Het geld wordt via de bank overgeboekt naar de rekening van het betreffende goede doel.

Vragen over mobiel collecteren

Ik heb me eerder aangemeld als online collectant om met mijn mobiel geld in te zamelen. Hoe nu verder?

Vlak voor de collecteweek zal je een sms of e-mail ontvangen met daarin jouw unieke collectelink. Deze link leidt je naar jouw persoonlijke online collectepagina. Vanuit deze persoonlijke collectepagina kun je een gepersonaliseerde boodschap schrijven. Hierin vraag je om te geven aan de Nierstichting. Deze boodschap stuur je vervolgens naar je vrienden via WhatsApp of andere social media.

Is collecteren via WhatsApp wel veilig? Er worden veel nep-berichten via WhatsApp verspreid waarin om geld gevraagd wordt.

Ja, collecteren via WhatsApp is veilig. Het platform van de Nierstichting online collecte is de website “mii.io”. Deze website is betrouwbaar en goedgekeurd. De link van onze online collecte in WhatsApp, met de vraag om een bijdrage, verwijst ook naar deze website.
We kunnen ons voorstellen dat mensen voorzichtig zijn met betaalverzoeken via WhatsApp. Om de mensen naar wie je jouw boodschap stuurt gerust te stellen, kun je deze naar eigen wens personaliseren.
Ook is het goed om te weten dat de betaling altijd veilig, vertrouwd en anoniem via iDEAL gaat.

Tip: verstuur eerst een bericht aan iemand die je kent om het uit te proberen. Je zult zien dat collecteren via WhatsApp makkelijk én veilig is.

Kunnen mijn vrienden en familie mijn online collectelink delen via social media?

Ja, dat kan! Als ze jouw berichtje in WhatsApp, Facebook of andere sociale media aanklikken, kunnen ze de optie 'Doorsturen' kiezen. Vervolgens komen ze in een scherm waar ze jouw berichtje kunnen doorsturen naar hun eigen vrienden, familie etc. Omdat ze gebruikmaken van jouw bericht inclusief je persoonlijke collectelink, worden hun bijdragen opgeteld bij jouw opbrengst.

Hoe weet ik wat ik heb opgehaald?

Iedereen die online collecteert heeft een persoonlijke collectepagina. Op deze collectepagina kun je jouw opbrengst zien. Je kunt bovendien zien hoeveel geld in jouw regio is opgehaald!

Tot wanneer kan ik collecteren via mobiel?

Je kunt tot en met 19 september collecteren via mobiel. Na 19 september is het niet meer mogelijk berichten met de collectelink via sociale media te versturen. Wel blijft je persoonlijke collectelink nog heel lang actief. Dus de mensen die na 19 september nog graag willen doneren, kunnen dat doen.
Als je na 19 september verder wilt collecteren, maak dan je eigen digitale collectebus aan op nierstichting.digicollect.nl. Want collecteren met je eigen digitale collectebus kan het hele jaar door.

Als ik me aanmeld als online collectant, ben ik dan verplicht volgend jaar ook te collecteren als jullie weer langs te deuren gaan?

Nee, dat hoeft niet. Je meldt je alleen voor de online collecte aan van dit jaar. Wel zullen we je na de collecte vragen of je volgend jaar weer mee wilt doen.

Ik ben al collectant, maar ik heb nog niets gehoord van mijn coördinator. Wat nu?

Vervelend dat je nog niets hebt gehoord van je coördinator. Misschien heeft jouw coördinator niet jouw correcte e-mailadres of telefoonnummer? We willen je vragen om contact op te nemen door een mailtje te sturen naar collecte@nierstichting.nl. Zij kunnen je verder helpen.

Mijn vrienden willen ook collecteren voor het Nierstichting. Kan dat?

Jazeker! Superfijn dat ze zich ook graag willen inzetten voor Nierstichting. Stuur ze een linkje naar de website nierstichting.digicollect.nl. Hier maken ze snel en eenvoudig een eigen online collectebus. Deze bus kunnen ze vervolgens heel makkelijk delen via email of hun sociale netwerken.

Ik ontving een SMS (met als afzender NIERST) van de Nierstichting. Is dit wel veilig?

Goed dat je alert bent, maar dit klopt, hier hebben we eerder als volgt over gecommuniceerd: Enkele dagen voor de start van de collecte ontvangt u van ons een uitnodiging om een persoonlijke pagina aan te maken, waarop u uw eigen QR-opbrengsten en van uw eigen wijk kunt inzien. Daarnaast kunt u hiermee binnen uw eigen vriendenkring digitaal collecteren via WhatsApp en andere social media.

Niet thuis, dan een kaartje
Dit jaar zijn er ook niet-thuiskaartjes beschikbaar. Deze kaartjes kunnen door de brievenbussen worden gedaan op adressen waar niemand thuis is. Of daar waar niet wordt opengedaan. Het niet-thuiskaartje biedt mensen de mogelijkheid om toch een donatie te doen via de iDeal QR-code. Gebruik de niet-thuiskaart alleen voor niet thuis. Bij het ontbreken van cash geld gebruik je de QR-code op het legitimatiebewijs.