Vitam: gezond en lekker eten op de werkvloer

Even voorstellen

Als het om gezond en lekker eten op de werkvloer gaat, is bedrijfscateraar Vitam koploper. Met lekker eten en drinken verleiden hun koks mensen tot het maken van gezonde en verantwoorde lunchkeuzes. Met aandacht voor minder zout natuurlijk. Vitam wil daarbij graag het verschil maken. Vitam is opgericht met het streven om (ouderwetse) kantines te veranderen naar gezonde bedrijfsrestaurants. De chefs van Vitam koken zonder toevoeging van zout. ‘Veel producten bevatten al voldoende zout. Om te voorkomen dat mensen naar het zoutvaatje grijpen, bedachten wij ‘de smaaktafel’. Met verschillende kruiden, cressen, oliën en azijnen kunnen onze gasten hun maaltijd extra op smaak brengen.’

Daarom zijn wij partner

Ook in de horeca is zout vaak dé smaakversterker. Maar dat kan anders vinden wij.  Vitam streeft – onder andere in samenwerking met de Nierstichting – naar vermindering van zoutconsumptie in haar bedrijfsrestaurants. Naast het toevoegen van zout aan maaltijden, willen we ook verborgen zout aanpakken, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit en smaakbeleving.

‘Met gevarieerde, gezonde recepten inspireren wij onze lunchgasten om gezond te eten. Kwaliteit, duurzaamheid en verse, verantwoorde producten vormen de basis van ons concept. Samen met de Nierstichting willen we zorgen voor minder zoutconsumptie in de bedrijfsrestaurants en dat de gezonde keuze de makkelijkste keuze wordt’

Zo werken wij samen

In onze bedrijfsrestaurants zijn we dagelijks bezig met het verleiden van mensen met lekker eten en drinken tot een verantwoorde en gezonde levensstijl. Samen met de Nierstichting creëren we impact en draagvlak en geven we aandacht aan het belang van minder zout eten.  We versterken elkaar in communicatie, kennis en inspiratie. Ook delen we mooie, zoutbewuste recepten.
Samen met andere Nierstichting partners is er een actieplan opgesteld voor een minder zout voedingsaanbod,  zodat de gezonde keuze de makkelijke keuze wordt!

Feit: In 2019 is het zoutverbruik tijdens het koken per lunchgast met maar liefst 15% gedaald ten opzichte van 2018. In datzelfde jaar stonden er 1/3 minder zoutvaatjes op tafel. Deze afname komt met name door de smaaktafel.