100% QR collecteren

100% QR collecteren doe je huis- aan -huis, met de QR-drager. Collectanten plakken hier hun persoonlijke QR-code op. De gever scant de code met de mobiele telefoon en kiest een bedrag. Een donatie via QR gaat via iDeal en is -net als een contante gift- eenmalig, veilig en anoniem. Belangrijkste voordelen: - Sluit aan bij de moderne manieren van geven en betalen - Organisatie van de collecte kost minder tijd

100% QR collecte

Hoe leg ik uit waarom we geen contant geld accepteren?

Iedere collectant die aan de 100%QR collecte pilot meedoet ontvangt een stapeltje ‘donatiekaartjes’. Hierop valt te lezen waarom de collecterende fondsen deze pilot doen. Omdat er op het kaartje te weinig ruimte is om het hele verhaal te doen wordt er verwezen naar nierstichting.nl/QR. Hier wordt uitgebreid uitgelegd waarom we de stap maken naar de 100%QR collecte. Daarnaast is het donatiekaartje voorzien van een QR-code zodat iemand die twijfelt om te doneren, dit ook achteraf nog kan doen. Voor die mensen die de QR-code niet willen of kunnen gebruiken wordt ook het IBAN van de Nierstichting op het kaartje vermeld, zodat er eventueel ook voor een reguliere overboeking gekozen kan worden.

Wat is de bedoeling van de meegeleverde enquête-kaartjes?

Iedere collectant die aan de 100%QR collecte pilot mee doet ontvangt een stapeltje enquêtekaartjes. Deze kaartjes zijn bedoeld om achter te laten bij iedereen waar de collectant om een gift vraagt. Ongeacht of deze doneert of niet. De Nierstichting en de overige 24 collecterende fondsen onderzoeken hiermee de haalbaarheid en de beste manier om 100%QR collecteren in de toekomst verder te implementeren binnen de Nederlandse samenleving.
We zouden het erg op prijs stellen, wanneer u als collectant, bij iedereen die u heeft gevraagd om een gift, dit kaartje achter te laten met de vraag of ze ‘zo vriendelijk zouden willen zijn om mee te werken aan een onderzoek naar aanleiding van de pilot 100%QR collecte’.

Ik ontvang de persoonlijke QR-code begin september bij het collectantenmagazine. Waarom wordt geadvi

Alleen door de persoonlijke QR-code te gebruiken wordt de opbrengst bij de collecteplaats waar u collecteert opgeteld. De algemene QR-code, die voorgedrukt is op het legitimatiebewijs (en op de QR-drager indien u die gebruikt) kan natuurlijk ook gebruikt worden. De opbrengst daarvan komt ook bij de Nierstichting terecht, maar is niet te herleiden tot een collectant en collecteplaats.

Welke stappen zijn er nodig voor een betaling?
  1. Scan de iDEAL QR-code met je mobiel bankieren app (klanten van Triodos en bunq doen dat met de camera van hun telefoon of een QR-scanapp).
    2. Controleer de betaalgegevens. Soms kun je het te betalen bedrag aanpassen, bijvoorbeeld om een hoger bedrag te doneren of om een fooi te geven;
    3. Druk op ‘Betalen’, de bank bevestigt de betaling.
    4. Je keert terug naar de bevestigingspagina van de ontvanger.

Betalen met iDEAL QR; hoe werkt het?

iDEAL QR-codes kunnen worden gescand met de QR-scanner van uw mobiel bankieren app*. Om een ​​betaling uit te voeren met een iDEAL QR-code dient u de volgende stappen te doorlopen:

• Open je mobiel bankieren app en open de QR scanner;
  • Scan de iDEAL QR-code;
  • Controleer de betalingsgegevens: bedrag, omschrijving en begunstigde. Als de begunstigde dit heeft toegestaan, kunt u het bedrag wijzigen;
  • Druk op ‘Betalen’
  • Na de betaling keert u terug naar de bevestigingspagina van de begunstigde.

* Klanten van Triodos en bunq scannen het met de camera van hun mobiele telefoon of een QR-scan app.

Kan ik met iDEAL QR betalen als ik geen mobiel bankieren app heb geïnstalleerd?

Als u geen actieve mobiel bankieren app heeft geïnstalleerd, kan de betaling ook worden afgerond via de mobiele webpagina’s van de bank. Mogelijk kunt u dan niet uw persoonlijke code van uw bank app gebruiken, maar moet u de betaling doen met het token van uw bank.

Wat kan ik doen als er iets misgaat bij een betaling met iDEAL QR?

Als u niet zeker weet of de betaling met iDEAL QR is gelukt, raden wij u aan om uw bankafschrift in uw internet- of mobielbankieren te controleren. Wanneer het bedrag van uw rekening is afgeschreven, is de betaling geslaagd. Als dit niet het geval is, scan dan de QR-code opnieuw.

Werkt elke iDEAL QR-betaling hetzelfde?

Na het scannen van een iDEAL QR-code volgt altijd een iDEAL-betaling zoals u gewend bent, via de app van uw bank. Het enige verschil dat kan optreden is dat u het bedrag kunt aanpassen. Wanneer u bijvoorbeeld een donatie doet met iDEAL QR. Dan kunt u, na het scannen van de code, zelf bepalen hoeveel u doneert.

Hoe herken ik een iDEAL QR-code?

Een officiële iDEAL QR-code is herkenbaar aan het iDEAL-logo in het midden.

Werkt iDeal QR met iedere bank?

Na het scannen van een iDEAL QR-code verloopt een iDEAL-betaling altijd zoals u gewend bent, via de mobiel bankieren app van uw bank. Als een bank geen app voor mobiel bankieren heeft, kan de betaling worden afgerond op de mobiele betaalpagina's van de bank. Mogelijk kunt u uw persoonlijke code van uw bank-app niet gebruiken, maar u moet de betaling uitvoeren met de token van uw bank.

Is betalen met QR wel veilig?

Officiële iDEAL QR-codes kunnen alleen worden aangemaakt door organisaties die een iDEAL-contract hebben afgesloten met een bank of een betalingsdienstaanbieder. Wanneer de iDeal QR-code wordt gescand, opent de betaalomgeving van de bank, hierna is de het niet anders dan wanneer uzelf dit opent. U bepaalt zelf hoeveel u overboekt en of de gekozen ontvanger correct is.

Met welke apps kan ik een iDEAL QR-code scannen?

Een iDEAL QR-code scant u met de scanner van uw bank app. Klanten van Triodos en bunq scannen met de camera van hun telefoon, generieke QR-scannerapp of de gratis iDEAL-app.

Wat is de persoonlijke collectepagina?

Iedere collectant waar de Nierstichting een 06-nummer en/of een e-mailadres van heeft krijgt vlak voor de collecte een verzoek een persoonlijk collectepagina aan te maken. Op deze pagina is het mogelijk om de gerealiseerde QR-opbrengst in te zien. Daarnaast is het mogelijk om via deze pagina te collecteren bij vrienden en bekenden via WhatsApp, Facebook en andere social media.

Hoe kan ik zien hoeveel ik bijeen heb gecollecteerd met de QR-code?

Op ieder legitimatiebewijs is een generieke QR-code gedrukt. Kort voor de collecteweek ontvangt u het Nierstichting collectemagazine bij u thuis op de mat. Hierbij ontvangt u twee persoonlijke QR-code stickers. Deze plakt u op uw legitimatiebewijs, over de generieke code heen en op de collectebus. Uw persoonlijke opbrengst wordt hierdoor inzichtelijk. De coördinator kan dit uitlezen, maar u kunt dit ook zelf terugzien op uw persoonlijke collectepagina. Let wel: uw opbrengst wordt enige uren later bijgewerkt nadat iemand een donatie heeft gegeven. Dit gaat bewust zo ivm de privacy van de gever.

Wat doe ik met de QR-drager zodra ik klaar ben met collecteren?

De Nierstichting koppelt ieder jaar een ander thema aan de collecte. De QR-drager wordt uitgevoerd in dit thema. Hierdoor is deze slechts één jaar bruikbaar. Om misbruik te voorkomen adviseren wij de QR-drager na gebruikt te verscheuren en deze bij het oud papier te deponeren.

Is er een mogelijkheid dat er met contant geld betaald wordt bij de 100% QR-collecte?

Bij de 100% QR collecte is het niet mogelijk om contant geld te ontvangen. De QR-code  kan gebruikt worden, of een directe overboeking via IBAN is mogelijk.

Hoe herken je een betrouwbare collectant en/of 100% QR-collecte?

De collectant draagt een legitimatiebewijs bij zich, met daarop het jaar 2021 en daarnaast ziet u, voordat u uw donatie bevestigt dat de Nierstichting de begunstigde is.

Hoe is te zien dat een donatie bij de Nierstichting terecht komt?

Als u de code scant ziet u dat de Nierstichting de ontvanger is.

Is de Nierstichting het enige fonds dat een 100% QR-collecte organiseert?

Nee, het is een gezamenlijk initiatief van een groot aantal collecterende fondsen. Ook zij zullen verspreid over het land op deze wijze gaan collecteren. Dat kunnen weer andere plaatsen/wijken zijn.

Vindt de 100% QR-collecte plaats in heel Nederland?

Nee, het is een pilot. Naast Rotterdam en Amsterdam zal de Nierstichting ook verspreid over het land de 100% QR-collecte inzetten.

Welk bedrag kan er worden gedoneerd?

Standaard staat het bedrag op € 5, maar dat is ter plekke naar boven en naar beneden bij te stellen.

Waarom organiseert de Nierstichting een 100% QR-collecte?

Er is steeds minder contant geld in omloop en daarnaast zijn de afstortmogelijkheden van geld bij de banken enorm ingeperkt. De verwachting is dat deze trend zich voortzet de komende jaren. Daarnaast kunnen wij enorm besparen op logistieke kosten, is de organisatie van de 100% QR-collecte een stuk eenvoudiger en kost minder tijd. Tenslotte is deze vorm van collecteren naast heel veilig ook duurzaam.

Wanneer vindt de collecte van de Nierstichting plaats?

Van 18 t/m 24 september 2022 is de collecte van de Nierstichting. Dat geldt dus ook voor de online collecte.

Wat is de 100%QR-collecte?

Dit is een collecte waarbij uitsluitend gedoneerd wordt door het scannen van de QR-code op de QR-drager of het legitimatiebewijs van de collectant. De collectant deelt een donatiekaartje uit waarop naast uitleg en de QR-code ook de bankrekening van de Nierstichting te zien is. Ook daarop kan een gift worden overgemaakt.