Uitleg doneren met QR-code

Je kunt mensen contactloos laten doneren met hun mobiele telefoon. Dat is niet alleen veilig, maar ook handig! Want steeds minder mensen hebben contant geld in huis. Deze manier van betalen bleek eerder al erg succesvol te zijn. Ook dit jaar is er daarom een persoonlijke iDEAL QR-code voor je beschikbaar. Een mooie uitkomst voor veilig geven aan de deur.

Hoe werkt collecteren met de QR-code?
De collectant ontvangt begin september de persoonlijke QR-code op drie stickers onderaan de brief bij het Collectemagazine. De QR-code is herkenbaar aan de zwart-wit geblokte vierkantjes. Twee van deze stickers zijn bedoeld voor op de collectebus. Eén aan de bovenkant, en één aan de voorkant. De derde sticker is voor op het legitimatiebewijs, over de algemene code heen die er standaard op afgebeeld staat. Het enige wat de collectant hoeft te doen, is mensen erop te wijzen dat ze ook met hun mobiele telefoon kunnen doneren.

Mocht de persoonlijke QR-code onverhoopt niet zijn ontvangen? Dan kan de (wijk)coördinator vanuit Collecteweb de persoonlijke QR-code printen. Deze sticker is om over de algemene QR-code op het legitimatiebewijs te plakken. Plak deze niet op de bus! Deze sticker is moeilijk te verwijderen.

Hoe scant een gever de code?
De giftgever hoeft aan de voordeur alleen de QR-code te scannen. Wanneer hierbij de ABO methode wordt gebruikt is een veilige en correcte gift gegarandeerd:

A staat voor APP; Scan de iDeal QR-code met de app van de eigen bank, of eventueel de Tikkie- of iDeal-app.
B staat voor BEDRAG; Laat de gever weten zelf het gewenste bedrag te kunnen kiezen door het standaardbedrag aan te passen.
O staat voor ONTVANGER; Laat de gever controleren of de ontvanger van het bedrag juist in beeld is: Nierstichting.

De pagina met de betaalgegevens wordt vervolgens vanzelf geopend. Na het checken van de betaling, kiest de gever zijn of haar bank. De rest verloopt dan automatisch via de mobiel bankieren app.
Bij het starten van de donatie staat standaard € 5 ingesteld. Tijdens het betaalproces kan de donateur dit bedrag heel gemakkelijk naar boven of beneden aanpassen. Het gewenste bedrag wordt dan eenmalig via iDEAL naar de Nierstichting overgemaakt. Deze veelgebruikte methode is eenmalig, veilig, contactloos en anoniem. Het bovenstaande wordt hier in een kort filmpje uitgelegd.
Na ontvangst van de gift wordt de gever online bedankt. Als blijk van waardering wordt hem of haar aangeboden mee te doen aan een leuke actie.

Bekijken van de persoonlijke opbrengst met de QR-code
Een paar dagen voor de collecteweek ontvangt de collectant een email en/of sms van ons. Hierin staat een link naar de persoonlijke QR-code waar hij of zij de opbrengst steeds kan zien.

Gegevens in Collecteweb
Om de persoonlijke opbrengst te kunnen bekijken, is het van belang dat de collectant ook in ons systeem aangemeld staat als collectant. Zorg er daarom voor dat het emailadres en mobiele nummer van de collectant voor 1 augustus is ingevuld in Collecteweb.

Online collecteren via WhatsApp, email of Facebook
Naast collecteren met de collectebus en de QR-drager krijgt elke collectant een digitale collectebus van de Nierstichting. Daarmee kunnen collectanten online, bijvoorbeeld via WhatsApp, email of Facebook, hun digitale collectebus delen. Vanuit de persoonlijke collectepagina kunnen donatieverzoeken worden verstuurd. De basis van de boodschap die bij het verzoek wordt meegegeven, staat standaard al beschreven. Deze kan ook geheel naar eigen wens worden aangepast zodat het verzoek persoonlijker wordt en daardoor meer opbrengt.
Collecteren via de digitale collectebus is veilig en de website van de online collecte is betrouwbaar en goedgekeurd. De betaling gaat altijd veilig, vertrouwd en anoniem via iDEAL.

Ben je Collectecoördinator, Assistent Collectecoördinator of Comitélid?
In september krijgt iedereen een persoonlijke QR-code in de vorm van een sticker thuis op de mat bij het Collectemagazine. Sta je in Collecteweb als (assistent) collectecoördinator of comitélid geregistreerd en collecteer je ook zelf mee? Dan ontvang je ook een QR-code en wordt de opbrengst opgeteld bij je plaats, maar dit is dan niet specifiek terug te zien op jouw naam. Wil je wel je individuele opbrengst terugzien? Zet jezelf dan, vóór 1 augustus, ook als collectant in Collecteweb.