Afstorten muntgeld

Dit kun je alvast thuis doen:
Zorg dat je alle buitenlandse- en beschadigde munten of munten met stickertjes erop eruit gehaald hebt. Dit kan de machine blokkeren. Papiergeld haal je er uiteraard ook tussenuit, want dat gaat in een sealbag.

Je hebt nodig:

• Het nummer van jouw collecte-gebied (dit kun je terugvinden in Collecteweb > Zoekpaneel (vergrootgras, rechtsboven) > Tussen haakjes staat het collectegebiednumer achter de plaatsnaam, zie voorbeeld:

• Het muntgeld dat je wilt storten.
  • Deze handleiding.
  • Je eigen ABN AMRO, ING of Rabobank pas. Deze heb je alleen nodig om toegang te krijgen tot het stortingsapparaat. Heb je zelf geen pas van één van deze banken? Vraag dan iemand anders uit je collecteteam met je mee te gaan met zijn/haar pas.

Het storten:

• Raak het scherm aan.
  • Voer je pas in.
  • Voer je pincode in en druk op OK.
  • Neem je pas uit. Kies op het touchscreen “Goede Doelen”.
  • Kies voor de knop "Nierstichting". Als de Nierstichting niet op de eerste pagina staat, kies dan voor "Kijk verder".
  • Voer bij betaalkenmerk het nummer van je collectegebied in en druk op "doorgaan".
  • Het luik gaat open, waarna je het muntgeld erin kunt gooien. Gooi niet alles in één keer erin, maar doe dit gedoseerd. Hierdoor voorkom je vastlopen van het apparaat. De munten worden naar achter doorgevoerd door het lopende bandje in het apparaat en de telprocedure begint. Zodra de invoerlade bijna leeg is kun je de volgende hoeveelheid erin gooien.
  • De muntstortbak waarin de munten vanaf de lopende band terecht komen kan maximaal 400 muntstukken aan. Zodra deze vol zit, sluit het luik. Er verschijnt dan een overzicht op het scherm van wat er tot dan toe door de machine ontvangen is. Je moet nu akkoord geven op dit deel van de storting. Kies je voor 'Niet akkoord', dan worden alle munten via de retourbak onderin terug gegeven.
  • Heb je nog munten over, wacht dan na jouw akkoord tot de lade weer opengaat en doe de rest in de lade.
  • Controleer tussendoor en na afloop de retourbak onderin het apparaat en bied geweigerde euromunten nogmaals aan.
  • Neem de niet-herkende munten mee uit de retourbak.
  • Als je klaar bent met de storting, geef dit bij de vraag op het scherm dan aan door op 'Afronden' te drukken.
  • Als erom gevraagd wordt, kies dan "ja" voor een bon, neem deze mee en bewaar deze. Je hebt de bon nodig bij het invullen van de afrekenstaat.

Een uitgebreidere uitleg over het storten van muntgeld vind je in Nierstichting-muntgeld.pdf.

Storing?
Mocht er tijdens het storten onverhoopt een storing plaatsvinden, neem dan contact op met het telefoonnummer op het stortingsapparaat, vaak word je dan direct geholpen of krijg je de juiste instructies.
Wanneer er geen bon uit het apparaat komt, noteer dan het apparaatnummer, datum, tijd en stortingsbedrag. Een fotootje maken van het scherm en het apparaatnummer is natuurlijk ook een optie.

Heb je nog vragen?
Voor vragen of hulp bij de organisatie van de collecte kun je rekenen op de medewerkers van het collecteteam! (maandag t/m vrijdag van 9 tot 17 uur) collecte@nierstichting.nl en via de telefoon op 035 697 80 50.